Tomáš Hanzlík: Poklad Arkádie je oslavou přírody a lásky. V nich lze v horších časech najít pomoc

Foto: Michal Málek
Monday 20 December 2021, 8:03 – Text: Milada Křížková Hronová

Nadčasová opera inspirovaná antickým příběhem sahajícím svým poselstvím do současnosti. Takový je Poklad Arkádie skladatele Tomáše Hanzlíka z katedry hudební výchovy pedagogické fakulty a libretisty Marka Řiháka. Světovou premiéru opery nabídl Festival Opera Schrattenbach 2021.

Poklad Arkádie vychází z Theokritových zpěvů a vypráví příběh mladého pastýře Dafnida, který je pro svou krásu sváděn třemi loupežníky. V jednotlivých áriích se mu Menalkás, Korydón a Thyrsis snaží zalíbit svým uměním – básní, sochou a písní. Dafnis je však zhrozen jejich chtíči a rozhodne se opustit svět, který je naplněn povrchností.

„Nápad k této opeře vznikl už v roce 2015. Marek Řihák, tehdy ještě člen Dětské opery Olomouc, vytvořil podle antických Pastýřských zpěvů veršované libreto. Tak se zrodily první tři scény opery. Já jsem se však k tomuto textu znovu vrátil až letos v létě,“ uvedl Tomáš Hanzlík. Arkádii vidí jako zemi štěstí, která oplývá ovocem, stády a pastýři, jež si krátí čas zpíváním, vyřezáváním sošek a hraním na flétny. „Je to oslava přírody a lásky, a ačkoliv to s pandemií koronaviru v původním konceptu nemělo nic společného, momentálně je jednoznačným poselstvím, které napovídá, kde hledat aspoň nějakou životní jistotu a sílu,“ dodal.

Opera vznikla tak, že původní text antického básníka Theokrita – respektive jeho dochované fragmenty – byl přeložen, zveršován a doplněn do jednoho celistvého příběhu obsahujícího dvanáct scén. V režii Jakuba Čermáka měl osobitý příběh ve světové premiéře i výjimečné obsazení operních pěvců Slovenského národního divadla, Divadla J. K. Tyla či Theater an der Wien – Das Operhaus. Výraznou pohybovou roli výtečně ztvárnil Matěj Pšenička, absolvent AVU v Praze. V komorním nastavení opery, umístěné do pavilonu E Výstaviště Flora Olomouc, posluchače utvrdilo i hudební seskupení nástrojů sestávající pouze z klavíru, melodiky a kotrabasu. Nadčasovost opery spočívá i v pohybu, choreografii, speciálního nasvícení a projekci, které posluchače a diváka rázem přenese z antického příběhu, vzniklého někdy ve třetím století před naším letopočtem, do současného jednadvacátého století.

Festival Opera Schrattenbach každoročně obohacuje Olomouc novými hudebními formami. Rozvíjí odkaz významného olomouckého biskupa Wolfganga Hannibala Schrattenbacha, který jako první uvedl v první polovině osmnáctého století novou formu opery na Moravu. Dramaturgie tohoto festivalu se proto záměrně orientuje na nové formy hudebního divadla a novou operní, multimediální a koncertní tvorbu inscenovanou netradičními prostředky. Příběh mladého pastýře Dafnida se zájemcům patrně nabídne i na chystaných festivalech Theatrum Kuks či queer festivalu v Praze. 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)