Tým tří pracovišť dokončuje badatelskou práci o biskupovi Karlu z Lichtensteinu

Scénárista a režisér Theodor Mojžíš (na snímku vpravo) představil nový dokumentární film Barokní velmož a pozval veřejnost na jeho předpremiéru. Uskuteční se 23. ledna v Arcidiecézním muzeu.
Foto: MUO/ Tereza Hrubá
Wednesday 16 January 2019, 12:55 – Text: Milada Hronová

Stál za přestavbami kroměřížského zámku i olomouckého arcibiskupského paláce, vybudoval světoznámou kroměřížskou Květnou zahradu a shromáždil cenné sbírky obrazů, grafik, soch, mincí, knih i hudebnin. Bez biskupa Karla z Lichtensteinu-Castelcorna, jemuž se ve svém čtyřletém výzkumu věnovali odborníci Muzea umění Olomouc, Univerzity Palackého a Masarykovy univerzity, by Kroměříž, Olomouc i další místa dnes vypadala úplně jinak.

Tým složený ze zástupců Muzea umění, Univerzity Palackého a Masarykovy univerzity se osobnosti Karla z Lichtensteinu-Castelcorna (1624-1695) věnoval čtyři roky díky projektu financovaného z Programu na podporu aplikovaného výzkumu a vývoje národní a kulturní identity.

„Komplexní zpracování biskupa Karla z Lichtensteinu-Castelcorna jsme odkládali několik desetiletí. Jedná se totiž o mimořádně široké a náročné téma. Nyní však tým všech tří pracovišť dokončuje dvě rozsáhlé publikace čítající dohromady pět set stran. Vyjdou v české i anglické mutaci a při příležitosti výstavy představí nejen biskupovy umělecké sbírky a mecenášské počiny, ale také jeho strategie při ekonomické a duchovní správě olomoucké diecéze,“ řekla Jana Zapletalová, vedoucí katedry dějin umění filozofické fakulty.

Editorem první publikace, která klasičtějším způsobem zhodnotí biskupovu osobnost a dobu, je Ondřej Jakubec z Masarykovy univerzity. Historik architektury Rostislav Švácha z Univerzity Palackého je editorem druhé publikace s názvem Místa biskupovy paměti. Zaměřuje se na sídla, místa, sbírky a upomínky biskupa Karla.

Karel z Lichtensteinu-Castelcorna patřil k nejmocnějším velmožům druhé poloviny 17. století a Muzeum umění ho během roku představí prostřednictvím obsáhlého výstavního projektu s názvem Za chrám, město a vlast. Návštěvníky pozve do Galerie obrazárny i do dalších míst zámeckého areálu v Kroměříži, kde poznají biskupa Karla jako náruživého stavebníka a mecenáše. Tam se také 13. června uskuteční vernisáž, jejíž součástí bude novodobá premiéra příběhu z římské mytologie L´Elice v podání Ensemble Damian. Olomoucká část bude patřit biskupově osobnosti – jeho mládí, studiím i kariéře. Představí v ní i umělce, kteří pro biskupa tvořili, i agenty, které využíval pro nákupy nejen uměleckých děl, ale i mnoha dalších věcí, například ovocných stromů. 

Výstavu doplňuje dokumentární film s názvem Barokní velmož, na němž se podílely desítky odborníků zmiňovaných institucí. Hlavní roli v něm ztvárnil Jaroslav Plesl a v koprodukci s Českou televizí ho natočil scénárista a režisér Theodor Mojžíš.

„Je to pokus o vhled do myšlení, životního stylu a díla Karla z Lichtensteinu-Castelcorna. Jeho postava je z dnešního pohledu rozporuplná, ale formovala jej jiná doba, než je ta naše. V každém případě to, co po sobě na Moravě zanechal, je impozantní,“ uvedl Theodor Mojžíš. Předpremiéra snímku, na kterou je zvána veřejnost, se uskuteční 23. ledna od 17 hodin v Arcidiecézním muzeu. Česká televize uvede více než padesátiminutový dokument v polovině března.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)