UPlikace nově umožní zasílání krizových upozornění v případě mimořádných situací

Wednesday 27 November 2024, 15:00 – Text: Gabriela Sýkorová Dvorníková

Unikátní nástroj pro komunikaci se studujícími a pracujícími v případě krizových situací nabídne od zítřka oficiální mobilní aplikace Univerzity Palackého – UPlikace. V případě nebezpečí či závažné provozní události v některé z univerzitních budov umožní zaslání zprávy obsahující základní informace a pokyn, jak se zachovat.

Vybudovat masivní krizovou komunikační síť umožnila univerzitě její UPlikace, kterou dlouhodobě využívá přes 90 % studujících a řada akademiků a akademiček. Nově bude včetně krizového modulu přístupná i neakademickým pracujícím.

„Nejen události posledních měsíců nás, stejně jako ostatní univerzity, donutily se zaměřit na monitorování a posilování bezpečí na univerzitě včetně operativní komunikace s našimi studujícími a zaměstnanými. Všem, kteří ještě UPlikaci nevyužívají, nyní doporučujeme její instalaci do mobilního zařízení,“ řekl vedoucí pracovní skupiny k zajištění bezpečnosti na UP kancléř Martin Tomášek.

S nastavením pomůže uživatelům průvodce

Krizový modul bude v UPlikaci zprovozněn 28. listopadu 2024. Všem jejím uživatelům se automaticky zobrazí průvodce, v němž upřesní místa a budovy, ve kterých se v průběhu semestru nachází. Studující a akademici mají budovy, ve kterých se podle svého rozvrhu v daném semestru vyskytují, rovnou přednastaveny podle STAGu. Doporučeno je však projít si v UPlikaci veškerá nabízená místa a doplnit výběr o další, ve kterých se v průběhu semestru pohybují – například knihovnu, menzu či koleje.

„Krizové zprávy budou cíleny podle lokality, kde mimořádné události došlo. Pokud má uživatel v aplikaci budovu aktivovanou, protože v ní má výuku, pracovní povinnosti nebo se na místě v průběhu semestru vyskytuje, oznámení obdrží. Pokud se někde na UP vyskytne jednorázově a budovu aktivovánu nemá, zpráva mu nepřijde. Ambicí krizového modulu v UPlikaci však není, a není to ani technicky možné, stoprocentní pokrytí osob vyskytujících se na místě mimořádné události. Nicméně čím víc uživatelů zprávu obdrží, tím vyšší je pravděpodobnost, že informaci rozšíří i k ostatním ve svém okolí,“ vysvětluje Martin Tomášek s tím, že automatickou identifikaci polohy dle mobilu mohou k zasílání krizových zpráv využívat pouze složky integrovaného záchranného systému (IZS). S novým semestrem se studujícím a vyučujícím seznam označených budov automaticky rozšíří o další podle nadcházejícího rozvrhu.


Funkce pokrývá především budovy ve správě UP

Budovy a místa, která uživatel v nabídce krizového modulu UPlikace nenajde, nejsou v systému zahrnuty, protože nejsou pod kontrolou Univerzity Palackého. Areál Holice je pak veden jako jedno místo a uživateli, který jej má označen, přijde oznámení o dění ve kterékoliv tamní budově.

„UPlikace přebírá budovy a místa ze systémů univerzity, jako jsou STAG, SAP či Inet, což je právě případ areálu Holice. Zároveň nemůže krizový modul v aplikaci některé budovy nabídnout, byť v nich třeba probíhá výuka, protože nejsou ve správě univerzity a nemáme záruku, že bychom se o krizové situaci včas dozvěděli. Typicky se jedná například o zimní stadion,“ upřesnil Martin Tomášek.

Neakademičtí a zahraniční pracující na UP

Zcela nově mají možnost přihlásit se do UPlikace, stejným způsobem jako do Portálu UP, také vědečtí a tzv. ostatní zaměstnanci a zaměstnankyně UP (např. technickohospodářští, dělničtí zaměstnanci a zaměstnankyně), krizový modul je i pro ně součástí aplikace. Budovy, ve kterých se často vyskytují, si sami vyberou a zaznačí v její nabídce. V aplikaci dále najdou také aktuality a informační servis z UP nebo mapu univerzitních budov.

Krizová oznámení budou uživatelům odesílána dvojjazyčně, v češtině i v angličtině, využívání UPlikace je tedy doporučeno i zahraničním studujícím a zaměstnancům univerzity.


Hlasitá notifikace při vypnutém zvuku

Aby mohlo zasílání krizových oznámení fungovat skutečně efektivně, umožní UPlikace uživatelům aktivovat hlasité upozornění i při vypnutém zvuku. „Abychom mohli tuto funkci použít, bylo potřeba vyžádat si u Apple i Google speciální povolení nestandardní notifikace, používané například v případě živelných pohrom a dalších výjimečných situací, což se úspěšně podařilo,“ vysvětlil Lukáš Novák ze společnosti beecode, která UPlikaci vyvíjí, a upřesnil, že krizové zprávy budou dvou typů. Jedna využívá běžné notifikace, které se chovají v souladu s uživatelským nastavením vibrací/zvuku a hlasitosti. Druhá varianta je urgentní krizová zpráva, která na sebe upozorní výstražným zvukem, a to i v případě vypnutého vyzvánění, zvuků či zapnutého režimu Nerušit. Podrobnosti jsou vysvětleny v otázkách a odpovědích pro uživatele.

Poslechněte si ukázku výstražného tónu:


UPlikace nenahrazuje informace IZS

Nový modul pro zasílání krizových a provozních zpráv studujícím a pracujícím na UP v žádném případě nenahrazuje informace či výstrahy IZS (hasiči, policie, zdravotnická záchranná služba). V případě paralelního oznámení prostřednictvím sirén, místního rozhlasu, cílených SMS zpráv integrovaného záchranného systému apod. zůstávají pokyny od IZS vždy nadřazeny. Samotné krizové sdělení v UPlikaci pak není ani plnohodnotnou zárukou záchrany či pomoci, vždy je potřeba jednat samostatně, s rozmyslem a reagovat na aktuální vývoj situace přímo v místě události.

„Smyslem krizových oznámení v UPlikaci je co nejrychleji informovat studující a pracující na univerzitě o mimořádné události v dané lokalitě či budově. Zprávy rozesílají vybraní a proškolení zaměstnanci a zaměstnankyně univerzity, vždy je však potřeba použít vlastní rozum a zhodnotit situaci na místě. Pokud by se rozhodly UPlikaci pro její široký dosah využít k informování a pokynům přímo složky IZS, ve zprávě to bude důrazně uvedeno,“ upřesnila vedoucí bezpečnostního oddělení UP Jitka Langová.

Další informace o UPlikaci najdete na webu. Jeho součástí jsou také nejčastější otázky a odpovědi k jejímu novému modulu bezpečnostních upozornění.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)