V Olomouci vznikl Atlas vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, ukazuje zákulisí českého školství

Obálka atlasu.
Repro: Žurnál UP
Wednesday 26 October 2022, 16:00 – Text: Martina Vysloužilová

Na půdě Univerzity Palackého vznikl Atlas vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Jedná se o již druhé a v tomto případě zásadní dílo spojující dvě vědní disciplíny – geoinformatiku a speciální pedagogiku. Atlas přináší řadu naprosto unikátních informací, které pomohou odborníkům pozitivně ovlivnit vzdělávání znevýhodněných dětí na školách. 

Autoři publikace se věnují školním rokům 2014/2015 a 2020/2021, ve kterých došlo k zásadním legislativním změnám v českém školství a měnil se přístup ke vzdělávání žáků se zdravotním postižením i zdravotním a sociálním znevýhodněním. Hledají odpovědi na otázku, jak se proměnilo vyučování těchto dětí, a předkládají konkrétní dopady zákonodárných a organizačních změn. Atlas může pomoci odborníkům ve školských poradenských zařízeních, školskému managementu, speciálním pedagogům i učitelům ve všech druzích škol, kteří stále častěji přicházejí do styku s velice různorodými skupinami dětí s nejrůznějšími potřebami, aby se v aktuální situaci lépe zorientovali.

„Kniha přináší plastický obraz o proměnách a stávající situaci ve vzdělávání žáků základních škol se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP). Potvrzuje mnohé skutečnosti již známé a objevuje řadu souvislostí, příčin a důsledků, které vzdělávání žáků této cílové skupiny provázejí. Potvrzením nevratných změn v základním vzdělávání je skutečnost, že z cca 49 tisíc tříd základních škol jich v plných 39 tisících je přítomen žák se SVP. Z dřívější výjimky se stalo pravidlo. Atlas ukazuje desítky dalších souvislostí a je cenným pramenem poznání pro všechny, kdo se zajímají o základní školství a tzv. společné vzdělávání,“ vysvětlil Jan Michalík z Ústavu speciálněpedagogických studií Pedagogické fakulty UP, který stojí s Vítem Voženílkem z katedry geoinformatiky Přírodovědecké fakulty UP za vznikem atlasu. 

Autoři problematiku zpracovali do originální vizuální podoby

Na 176 velkoformátových stranách přináší atlas celkem 183 map, 27 grafů, 28 tabulek a dalších více než 100 infografik a ukazuje velmi zajímavým způsobem podobu vzdělávání cílové skupiny žáků. Velkou pozornost tvůrci věnují některým podpůrným opatřením, například individuálnímu vzdělávacímu plánu a zejména pedagogické profesi asistent pedagoga. A mimo jiné ukazují i dostupnost a spádovost škol a tříd pro žáky se SVP, které nebyly dosud nikde publikovány.

„V situaci, kdy se pracuje s velkým množstvím značně různorodých statistických dat, je vizualizace někdy prvním, jindy závěrečným nástrojem k pochopení informací. Čtenář může k mapám, grafům, diagramům, tabulkám a schématům přistupovat jako k výsledkům rozsáhlého společenského výzkumu i jako k objevnému zdroji jedinečných informací. Pokud by informace, které MŠMT ČR získalo, zůstaly ve statistických souborech, nikdy by nebyly odhaleny územní proměnlivosti a vazby nejrůznějších aspektů problematiky vzdělávání žáků se SVP,“ sdělil Vít Voženílek.

Atlas poradí, jak se vyhnout chybám v úpravách školského systému

Vzdělávání více než milionu žáků v regionálním školství, z toho cca 100 tisíc žáků se SVP, bude podle autorů atlasu vždy vyžadovat průběžné úpravy školského systému. Právě datové sady zpracované do map ukazují zapojeným subjektům, jak případně k úpravám (ne)přistupovat. Proto je nutné tento atlas číst nikoli jako „historický“ dokument, ale jako podkladový materiál pro klíčová rozhodování, který umožňuje promýšlet a modelovat příležitosti a rizika dalších (nejen) legislativních řešení.

„Zásadní je ve sledovaném období zvýšení počtu žáků se SVP v běžných školách. To je však z velké míry způsobeno skutečností, že nově náleží financovaná podpůrná opatření i skupině žáků, kteří před rokem 2015 na žádnou podporu nedosáhli. Rovněž se změnil počet žáků s jednotlivými druhy zdravotního postižení. Přitom musíme uvést, že se až na výjimky nejedná o skutečný nárůst počtu žáků s daným zdravotním postižením, ale o důsledek přesnější diagnostiky,“ upřesnil Jan Michalík. Dodal, že vzrostl například počet žáků s poruchami chování, s poruchami autistického spektra, s kombinovaným/vícenásobným postižením a mírně se navýšil také počet žáků s mentálním postižením.

Atlas vznikl v rámci projektu Systémová podpora kariérového poradenství a tranzitních programů žáků s SVP pro ČR, realizovaného v letech 2020–2022 na Pedagogické fakultě UP. Navazuje na Atlas činnosti speciálně pedagogických center v České republice, vydaný stejným autorským týmem v roce 2013.

Z Atlasu vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice

  • V ČR bylo ve školním roce 2020/2021 celkem 4 214 ZŠ s počtem 49 201 tříd.
  • Na ZŠ bylo 962 348 žáků, z toho 125 596 žáků se SVP (průměrné zastoupení žáků se SVP v ZŠ bylo 13,1 %).
  • Na ZŠ působilo 20 674 asistentů pedagoga (AP), 14 454 při přepočtu na plný úvazek, z toho bylo 16 238 AP v běžných ZŠ, 1 447 AP v běžných ZŠ s paragrafovou třídou a 2 989 AP v paragrafových ZŠ.
  • Z celkem 49 201 tříd ZŠ nemělo žáka se SVP pouze 10 834 tříd.
  • Bez AP, ale se žákem se SVP bylo celkem 22 002 tříd, z toho 20 590 tříd v běžné ZŠ, 145 paragrafových tříd v běžné ZŠ a 907 tříd v paragrafové škole.
  • Existovaly školy, které měly například 162 žáků se SVP, ale žádného AP, ale i školy, které měly pro každého žáka se SVP jednoho AP (školy s minimem žáků se SVP).
  • V ČR existují ZŠ s počtem žáků vyšším než 400, na nichž formálně není žádný žák se SVP.
  • Průměrná rozloha spádové oblasti paragrafové ZŠ byla přibližně 350 km², pokud počítáme i s paragrafovými třídami běžných ZŠ, je průměrná rozloha spádové oblasti asi 260 km².

(Pozn.: běžná škola = základní škola; paragrafová škola = škola zřízená podle § 16 odst. 9 školského zákona – dříve se také používal termín speciální škola)

O autorech

prof. Mgr. PaedDr. Jan Michalík, Ph.D.

Speciální pedagog a právník, profesor Ústavu speciálněpedagogických studií na Pedagogické fakulty UP. V současnosti její proděkan pro legislativu a rozvoj. Profesně se zabývá postavením osob se zdravotním postižením ve společnosti, s důrazem na právní úpravu vztahů v oblasti vzdělávání, sociální ochrany a zaměstnanosti. Člen řady odborných a dalších grémií (člen Pacientské rady ministra zdravotnictví ČR, poradního orgánu Veřejného ochránce práv pro monitorování Úmluvy o právech osob se ZP). Autor desítek knih a odborných sdělení v dané oblasti. V minulosti vedl odborný tým zpracovatelů Střednědobé koncepce státní politiky vůči osobám se zdravotním postižením, schválené vládou ČR, v současnosti například tým zpracovatelů katalogu podpůrných opatření pro děti, žáky a studenty se zdravotním postižením.

prof. RNDr. Vít Voženílek, CSc.

Přední český kartograf a geoinformatik, profesor geoinformatiky a zakladatel Katedry geoinformatiky na Přírodovědecké fakultě UP. Profesně se věnuje tematické, systematické a digitální kartografii a modelování prostorových jevů. Je autorem mnoha skript, učebnic, knih a tematických atlasů. V letech 2010 až 2014 zastával funkci prorektora UP pro informační technologie. Je viceprezidentem České kartografické společnosti a viceprezidentem Mezinárodní kartografické asociace ICA. Působí v redakčních radách domácích a zahraničních časopisů a je členem vědeckých rad několika fakult v Česku a na Slovensku. 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)