V Pevnosti poznání bude Země na talíři: festival filmů o jídle a o planetě

Uživí nás planeta? A za jakou cenu? Odpovědi na festivalu Země na talíři.
Foto: Glopolis
Thursday 2 March 2017, 8:00 – Text: Radka Kvasničková

Olomouc bude poprvé hostit filmový festival dokumentárních filmů o jídle, Země na talíři. Pořádají ho společně nezávislé analytické centrum Glopolis, Ústav experimentální botaniky AV ČR a studentský spolek Udržitelný Palacký. Festival, který se příští týden uskuteční v Pevnosti poznání, interaktivním muzeu vědy Univerzity Palackého, nabídne filmy, besedy, workshopy i večeři s odborníky.

Jak bude vypadat naše zemědělství za pár desítek let, pokud budeme hospodařit jako doposud? Jak nakrmíme 10 miliard obyvatel v roce 2050, pokud se musí světová produkce potravin podle předpokladů zvýšit až o 70 procent? Nad tím vším se zamýšlí tvůrci dokumentů i odborníci, kteří vystoupí v debatách na přehlídce Země na talíři, která je ve světě známá pod názvem Aliment Terre. Letos má podtitul „Jaká je tvář zítřka?“ a poprvé se jí mohou 6. až 8. března v Pevnosti poznání zúčastnit i Olomoučané. Rostlinný genetik Jaroslav Doležel, koordinátor výzkumného programu Potraviny pro budoucnost Strategie AV ČR, považuje toto téma za zásadní: „Jsou to pro lidstvo velmi důležité otázky, na které hledáme odpovědi i my, vědci. Také proto jsme se rozhodli pomoci přivézt do Olomouce právě tento festival.“

Třídenní program zahrnuje promítání pěti dokumentárních snímků, workshopy, besedy s odborníky a tzv. odpovědnou večeři. Filmy odhalují, jak může výroba a spotřeba potravin ovlivnit dění v blízkých i vzdálených koutech planety. Objevují se v nich témata jako alternativní zemědělství, permakultura, zábory půdy, GMO či znečištění světových oceánů plasty.

Po projekcích mohou návštěvníci debatovat o problematice se zajímavými hosty. Účast potvrdili například zakladatelka iniciativy Semínkovna v České republice Klára Hrdá, Stanislav Hejduk z Mendelovy univerzity, Tomáš Moravec z Ústavu experimentální botaniky AV ČR a Martin Rulík z Přírodovědecké fakulty UP.

Na pondělním workshopu si zájemci vyrobí vlastní semínkovou bombu, tedy hliněnou kuličku plnou semínek, pomocí které je možné zazelenit nehostinná či těžce přístupná místa nebo městské čtvrti. Středeční workshop s iniciátorkami projektu Tiny Life naučí, jak si doma připravit vlastní čisticí prostředky či kosmetiku bez zbytečné chemie.

Na závěr festivalu pořádají organizátoři tzv. odpovědnou večeři neboli večeři s příběhem. Jejím smyslem bude poukázat na to, že vařit se dá nejenom udržitelně a šetrně, ale i chutně a zdravě. K večeři jsou přizváni odborníci, kteří během servírování jednotlivých chodů poodhalí zajímavosti o potravinách. O tom, zda může lidstvo před hladem zachránit genetika, promluví Jaroslav Doležel, člen Vědecké rady AV ČR a vědecký ředitel Centra regionu Haná pro biotechnologický a zemědělský výzkum, odpovědné vaření přiblíží kuchařka Lenka Rejhartová, o prodeji potravin bez obalu bude hovořit zakladatelka Bezobalového obchodu v Olomouci Renata Placková. Jarmila Pilecká ze Sociologického ústavu AV ČR se podělí o výsledky dotazníkového šetření na téma plýtvání potravinami a Petr Prinz vysvětlí, jak v Olomouci funguje Potravinová banka.

Informace o přehlídce Země na talíři jsou i na facebooku, podrobný program festivalu pak najdete ZDE.

 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)