V univerzitním vydavatelství vyšly Härtlingovy paměti


Repro: Žurnál UP
Monday 21 November 2016, 10:00

Univerzitní nakladatelství je obvykle vnímáno jako instituce, kde vycházejí vědecké spisy univerzitních učitelů (místních i cizích), výzkumné zprávy, učebnice a skripta. Vydávat tento druh textů je jistě základním úkolem také našeho Vydavatelství UP – leč vycházejí tu i knihy čtivější, méně vědecké či úplně nevědecké, totiž tituly beletrie, což se možná méně ví.

Rakouské centrum a Centrum pro výzkum moravské německé literatury vydává ve VUP celou beletristickou knižní řadu „poetica moraviae“, v níž se snaží přiblížit českým čtenářům (kteří už pohříchu nečtou německy) zajímavá díla moravské německé literatury v českém překladu či v dvojjazyčném česko-německém vydání (přičemž ovšem na počátku knižní řady stála v roce 2000 německy psaná detektivka z pera studentů germanistiky: Paolo Nemec, Abschiedsbriefe, v níž se na půdě Univerzity Palackého vraždilo už dávno před Modrými stíny). V knižní řadě „poetica moraviae“ vyšlo už 16 titulů, letos překlad vzpomínek německého autora Petera Härtlinga Učit se žít.

Peter Härtling je důkazem toho, že německy psaná literatura z Čech a Moravy, byť dnes v Čechách více méně zapomenutá a vyloučená z kulturních dějin této země, nepřestala existovat odsunem Němců z Čech. Německých autorů, kteří byli nuceni opustit svou vlast, Čechy a Moravu, uprchnout buď už v roce 1939 před nacisty, anebo se dát vyhnat českými sousedy po roce 1945, je vedle Härtlinga ještě mnoho, Peter Härtling je z nich ale jistě nejznámější a například jeho kniha vzpomínek na dětská léta strávená v Olomouci, Nachgetragene Liebe (1980, která vyšla v Německu již v osmém vydání, byla přeložena do mnoha jazyků, česky byla vydána v roce 1987 pod titulem Opožděná láska) je – jak praví reklamní slogan – „mezinárodně nejrozšířenější knihou, která se vztahuje k Olomouci“. Peter Härtling, narozený 1933 v Saské Kamenici, prožil totiž na Moravě, v Brně a v Olomouci zcela zásadní léta svého dětství a předčasného dospívání, která – jak o tom ostatně svědčí i příslušné kapitoly této knihy – usměrnila a formovala jeho další život, postoje, názory i literární tvorbu. První dvě kapitoly této knihy memoárů tvoří s Opožděnou láskou a dalšími texty s autobiografickými prvky jeden celek, a jsou pro českého čtenáře zajímavé i proto, že Härtlingova retrospekce vytváří bohatou mozaiku jednotlivých olomouckých (ale i brněnských) míst a zákoutí, která se vypravěči spojují v magický a fascinující celek „mého výstavného města, na které jsem netrpělivě čekal“.

Od roku 1946, od třetí kapitoly této knihy, je už ovšem Härtlingův osud spojen s Německem (s výjimkou příležitostných cest do cizích zemí) a český čtenář má ideální příležitost seznámit se – na vzorku „malých příběhů a malých osudů“ – s nelehkým poválečným vývojem této země až do současných dnů, s vývojem její politiky, ale zejména s vývojem její kultury, literatury a mentality. Hlavním hrdinou tohoto „vývojového románu“ je Peter Härtling sám, vyhnanec, sirotek, který nedůvěřuje dospělým a jejich frázím, tře bídu s nouzí, revoltuje, miluje a píše básně, seznamuje se s celou německou literární scénou, stává se novinářem, redaktorem, vydavatelem a nakonec slavným spisovatelem, aniž by ovšem kdy přestal revoltovat, milovat a nedůvěřovat.

Prof. Ingeborg Fialová Fürstová, autorka úvodu a překladu knihy

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)