Ve fakultní nemocnici vzniká kompetenční centrum pro elektronické zdravotnictví

Ředitel FNOL Roman Havlík a ministr zdravotnictví Adam Vojtěch po podpisu smlouvy.
Foto: FNOL
Wednesday 11 September 2019, 8:00 – Text: Adam Fritscher

Ministr zdravotnictví Adam Vojtěch a ředitel Fakultní nemocnice Olomouc Roman Havlík podepsali smlouvu o zřízení kompetenčního centra pro elektronické zdravotnictví – eHealth. Tím se stane dosavadní Národní telemedicínské centrum, které je součástí infrastruktury fakultní nemocnice a již několik let využívá informační a komunikační technologie pro poskytování zdravotních služeb na dálku.

Kompetenční centra vznikají v souladu se strategií Vlády ČR a mají za úkol podpořit státní správu v rozhodovacích procesech o zavedení inovativních technologií a postupů do každodenní praxe. „Elektronizace zdravotnictví je v České republice zatím v plenkách. Nicméně na ministerstvu nyní pracujeme na novém zákonu, který vytvoří podmínky pro její rozvoj, definuje pravidla hry a podpoří tak rozvoj elektronizace v podmínkách českého zdravotnictví. Národní telemedicínské centrum je v této oblasti tahounem, proto se z něj přirozeně stane kompetenční centrum pro elektronické zdravotnictví. Jsem přesvědčen o tom, že bohaté zkušenosti místních odborníků nám pomůžou elektronické zdravotnictví nastavit a zavést do praxe tak, aby bylo maximálně přínosné jak pro pacienty, tak zdravotníky,“ uvedl po podpisu smlouvy ministr zdravotnictví Adam Vojtěch.

Národní telemedicínské centrum vzniklo jako koordinační a vzdělávací centrum v rámci elektronického zdravotnictví coby nového a rychle se rozvíjejícího odvětví medicíny. Iniciátory vytvoření centra byla I. interní klinika – kardiologická FN Olomouc a Lékařská fakulta Univerzity Palackého. Telemedicína je předmětem Národní strategie elektronického zdravotnictví, kdy dochází k propojení rozvíjejících se medicínských znalostí a možností nových technologií.

Fakultní nemocnice Olomouc má podle jejího ředitele ambici přispívat k rozvoji medicíny nejen v rámci České republiky. „Využitím IT a telemedicíny se vytvářejí možnosti pro zvyšování komfortu, dostupnosti a bezpečnosti zdravotní péče. Zvolili jsme přitom cestu jednoho specializovaného centra, které koordinuje tyto aktivity napříč všemi obory a úzce spolupracuje s úsekem IT,“ vysvětlil ředitel nemocnice Roman Havlík.

„Tento moment vnímáme především jako velký závazek do budoucna. Zásadním úkolem je definovat smysluplné oblasti medicíny, v nichž zavedení eHealth povede k systémovému řešení a tedy ke zlepšení prevence, terapie, kvality a bezpečnosti života pacientů se závažnými onemocněními. To vše je nutno doplnit transparentním úhradovým mechanismem tak, aby elektronizace zdravotnictví skutečně začala fungovat pro všechny potřebné občany našeho státu,“ dodal přednosta I. interní kliniky – kardiologické Miloš Táborský.

Cílem zřízení kompetenčního centra pro elektronické zdravotnictví je sjednocení aktivit na poli eHealth pod jednu organizační strukturu, hledání a zkoumání nových směrů a postupů v dané oblasti, ověřování a zavádění těchto novinek a principů do praxe a v neposlední řadě rozvoj a využití moderních metod v pregraduálním i postgraduálním vzdělávání. Národní telemedicínské centrum je v rámci České republiky lídrem na poli komplexního zaměření na realizaci klinicky výzkumných aktivit v oblasti telemedicíny.

Mezi jednotlivé aplikace telemedicíny patří například konzultace mezi vzdáleným pacientem a lékařem, dálkové monitorování zdravotních a diagnostických parametrů, přenos dat od pacienta k lékaři a konzultace dvou a více lékařů. Pro pacienty i lékaře je telemedicína v mnoha směrech velkým přínosem. Přináší například nesporné zkvalitnění péče, neboť osobní kontakt pacienta s lékařem trvá vždy jen malý zlomek času v porovnání s dobou trvání léčby. K dalším přínosům patří například zvýšení pocitu bezpečí u pacienta, který má kontakt s ošetřujícím lékařem i z domácího prostředí, zvýšení zájmu pacientů o jejich vlastní zdraví, odlehčení práce lékařů od některých rutinních výkonů s malým přínosem pro zlepšení zdravotního stavu pacienta, získání cenných dat, zvládnutí více pacientů v omezeném čase, včasná detekce zhoršení zdravotního stavu pacientů nebo poruchy implantovaného přístroje.

Na straně pacienta přináší telemedicína kromě již zmíněných pozitiv i nespornou úsporu času. Pro poskytovatele zdravotních služeb přináší telemedicína například úspory lůžkových kapacit či zvýšení produktivity celého zdravotního systému. „Telemedicína může přispět k pozitivnímu vývoji řady ukazatelů zdravotního stavu populace, zlepšení místní i časové dostupnosti péče a zvýšení spojenosti občanů se zdravotní péčí,“ doplnil ministr Adam Vojtěch.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)