Vědci a popularizátoři z celé republiky se ucházejí o titul Český VŠEVĚD

Logo soutěže Český VŠEVĚD
Monday 4 September 2023, 13:00 – Text: (red)

Jednatřicet vědců, vědkyň a popularizátorů vědy se prostřednictvím svých videí přihlásilo do druhého ročníku popularizační soutěže Český VŠEVĚD. Do prosincového finále postoupí jen šestice nejlepších, které vybere veřejnost a odborná porota. Hlasování veřejnosti na webu soutěže běží do 15. října. Svoji zástupkyni mezi přihlášenými má i Univerzita Palackého – Ninu Kadášovou z přírodovědecké a lékařské fakulty.

Účastníci soutěže museli splnit několik kritérií: natočit na mobilní telefon popularizační video o délce do 150 vteřin, bez střihu a  na téma Tajemství, které se prolíná také s blížící se Nocí vědců. Videa byla zveřejněna na webu www.nocvedcu.cz/vseved , kde pro jejich autory může veřejnost také hlasovat. Nejvíce zástupců v soutěži má Ostravská univerzita (OU), na kterou vloni putoval i vůbec první titul Český VŠEVĚD, když tamní doktorandka Eva Bílková nadchla svou vášní pro vážky.

Mezi jednatřiceti letošními přihlášenými ovšem nechybějí ani popularizátoři z dalších škol, například Vysoké školy chemicko-technologické, Masarykovy univerzity, Technické univerzity v Liberci a také Univerzity Palackého, kterou reprezentuje Nina Kadášová, která studuje molekulární biofyziku a medicínu a v soutěži chce zaujmout možnostmi využití umělé inteligence ve výzkumu proteinových struktur. O zástupkyni UP a jejím tématu jsme více psali v tomto článku, zhlédnout její soutěžní video a hlasovat pro ni pak můžete zde.

Letošní ročník Českého VŠEVĚDA přitom není jen záležitostí vysokých škol, mezi účastníky je i brněnský gymnazista Simon Klinga. „Přihlásil jsem se, protože rád předávám své nadšení pro vědu dalším lidem. Když jsem na projekt narazil, byl jsem z něj nadšený. Vidím to jako velkou příležitost se něco naučit, seznámit se a třeba navázat budoucí spolupráci. Kromě toho jsem si samotnou práci na videu velice užil,” neskrývá nadšení nejmladší účastník.

O tom, kdo z přihlášených se dostane do finálové šestky, rozhodnou nejen hlasy veřejnosti, ale také odborná porota. Finalisté během podzimu projdou školením dovedností science slamu, které je připraví na finálový večer na půdě Ostravské univerzity. „Inspirovali jsme se pěveckou soutěží Eurovison, kde právě výherce předchozího ročníku soutěže následně pořádá finále ve své domovině. Letos tedy máme tu čest přivítat všechny soutěžící a diváky v nových prostorách fakulty umění,” přibližuje finálový večer Jitřenka Navrátilová, mluvčí OU a zástupkyně národního koordinátora Noci vědců. Závěrečná vědecká show se uskuteční 6. prosince 2023.

Český VŠEVĚD je popularizační soutěž Noci vědců, která se s podporou jednadvaceti univerzit zrodila v roce 2022. Jejím hlavním cílem je představit veřejnosti české vědce a jejich pracoviště, univerzity, vědecké i jiné vzdělávací instituce, bořit mýty o vědcích jako lidech zavřených v laboratořích a ukázat, že dělají práci přínosnou pro společnost, dokážou ji poutavě představit, a dokonce jí i pobavit. Stejný cíl má i samotná Noc vědců, oblíbená popularizační akce, která zkraje podzimu otevírá dveře laboratoří a dalších pracovišť a zve do světa vědy. Letošní ročník, jehož tématem je Tajemství, proběhne 6. října. Program, na který se můžete těšit na Univerzitě Palackého, je již postupně zveřejňován zde.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)