Vědecká konference studentů doktorských studijních programů na Pedagogické fakultě UP

Z konference studentů doktorských studijních programů na Pedagogické fakultě UP. Na snímku prof. Digby Warren z London Metropolitan University.
Foto: archiv Ústavu pedagogiky a sociálních studií PdF UP
Friday 10 November 2017, 10:28

Již potřinácté se v prvním listopadovém týdnu na půdě Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci setkali studenti doktorských studijních programů, aby na mezinárodní vědecké konferenci prezentovali a diskutovali výsledky své vědeckovýzkumné práce. Letošní konference nesla název „Začínající učitel v měnící se společnosti“ a pozvání k účasti na ní přijalo přes šedesát účastníků z České republiky i zahraničí, které spojuje nejen doktorské studium, ale především odborný zájem a profilace v oblasti pedagogických věd.

Přítomné hosty přivítala proděkanka pro vědu, výzkum a doktorská studia PdF UP prof. PaedDr. Libuše Ludíková, CSc. Plenární přednášky, které následně zazněly, se vztahovaly k problematice, kterou si konference vetkla do svého názvu. Jako první vystoupil host z London Metropolitan University, Associate Professor Digby Warren. Ve své přednášce se zabýval otázkou očekávání a požadavků kladených na vysokoškolského učitele a zdůraznil význam zpětné vazby pro kvalitu univerzitního vzdělávání. Následující dvě přednášky zaměřené na povolání učitele a uvádění začínajícího učitele do výuky proslovili kolegové z  Filozofické fakulty Univerzity Karlovy v Praze, doc. Jaroslav Koťa a dr. Martin Strouhal. Závěr plenárního jednání patřil přednášce dalšího zahraničního hosta, dr. Imrona W. Haritse, který přicestoval do Olomouce z daleké Universitas Trunojoyo Madura v Indonésii, zároveň však je mu Olomouc důvěrně známá, neboť právě zde absolvoval své doktorské studium v oboru Pedagogika. Ve své přednášce se věnoval problematice začínajícího učitele v Indonésii, specifickým úskalím, kterým zde začínající učitelé čelí, a obecně postavení učitelů a vzdělávání v Indonésii.

Odpolední jednání konference patřilo již samotným účastníkům z řad studentů doktorských studijních programů. Po loňských pozitivních zkušenostech byla celá konference koncipována jako posterová. V předem určených časových blocích představovali jednotliví autoři své postery a debatovali s ostatními účastníky i přítomnými akademickými pracovníky. Výhodou takto pojaté prezentační části konference je velká flexibilita – účastníci nejsou vázáni v pevně dané sekci, ale mohou si cíleně vybrat postery, které je zajímají, a strávit ve společné diskusi více času. Celé jednání je také komornější a méně formální, což zintenzivňuje zpětnou vazbu, podporuje vzájemné obohacování a napomáhá navazování kontaktů mezi začínajícími i zkušenějšími vědeckými pracovníky.

Prezentované postery byly, jako již každoročně, velmi široce tematicky zaměřené. Řada příspěvků se zabývala profesní identitou, kompetencemi učitele a pregraduální přípravou na učitelské povolání, hodnotou vzdělání, další příspěvky se věnovaly například využití moderních informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání, mravní výchově, otázkám speciální pedagogiky, sociální pedagogiky, didaktiky a psychologie.

Při společném zakončení prvního dne bylo možno konstatovat, že konference splnila svůj účel – umožnila účastníkům setkání a sdílení výsledků výzkumů, odborných poznatků a zkušeností. Všechny příspěvky, jejichž autoři splní podmínky, budou následně publikovány v recenzovaném sborníku, který bude dostupný také online na webových stránkách konference.

Druhý den konference pokračovala přednáškou a workshopy. Doc. Tomáš Janík z Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně se ve své přednášce věnoval didaktickým kazuistikám v práci učitele. Workshopy byly zaměřeny na internetovou bezpečnost a prevenci, využití zakotvené teorie ve výzkumu a dále organizaci doktorského studia. Vedli je pracovníci Ústavu pedagogiky a sociálních studií PdF UP a účastníkům v nich umožnili získat nejen zajímavé teoretické náhledy, ale zejména cenné poznatky dále využitelné ve studiu i v pedagogické praxi.

Mgr. Pavla Vyhnálková, Ph.D., Ústav pedagogiky a sociálních studií PdF UP

 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)