Veletrh zdraví v Pevnosti poznání ukáže, jak se starat o tělo i duši

Repro: Žurnál UP, foto v textu Adam Mráček
Monday 21 June 2021, 8:00 – Text: Martina Vysloužilová

Pevnost poznání odhalí v pátek 25. června v 15 hodin novou expozici nazvanou Cesta lidským tělem. Při této příležitosti se v Centru popularizace Přírodovědecké fakulty UP bude konat také třídenní Veletrh zdraví, který dětské i dospělé návštěvníky seznámí s novinkami v medicíně a názorně jim ukáže, jak se starat o vlastní tělo i duši.

Akce se uskuteční od pátku 25. do neděle 27. června ve všech expozicích science centra a v areálu Korunní pevnůstky. Na místě se objeví interaktivní stánky, ve kterých si lidé budou moci nechat vyšetřit pigmentová znaménka, změřit tuky a cukry v těle, zeptat se odborníků na otázky týkající se reprodukce, alergie, správného mytí rukou, dárcovství krve nebo toho, jak stárne naše tělo. Zájemci si budou moci vyzkoušet také resuscitaci a umělé dýchání u miminka. Chybět nebudou nejrůznější sportovní aktivity nebo fotokoutek Zubní víly pro nejmenší děti.

„Zdraví je v současnosti jedním z hlavních společenských témat, a to nejen kvůli pandemii covidu-19. Stále více z nás klade důraz na zdravý životní styl a sleduje progresivní poznatky lékařské vědy. Informovanost a komunikace je v oblasti zdraví naprosto zásadní; napomáhá prevenci a zároveň zabraňuje hysterii,“ říká Matěj Dostálek, ředitel Pevnosti poznání.

Odborníci poradí, jak si udržet zdravý chrup po celý život

Novinkou v Pevnosti bude trvalá prezentace zubního lékařství, včetně zubařského křesla a modelů zubů. V rámci veletrhu se návštěvníci také dozví řadu zajímavostí a důležitých informací, které se týkají zdravého chrupu a správné dentální hygieny.

„Cílem koordinovaného týmu stomatologů Olomoucka je dlouhodobá edukace veřejnosti základními poznatky z péče o orální zdraví. Pokud si každý z nás osvojí odpovědi na pět základních principů péče o chrup a bude se jimi celoživotně řídit, má velkou šanci udržet si zdravý chrup po celý život,“ uvádí Ladislav Korotvička, ředitel Arak, o. p. s., jehož tým si připravil řadu zábavných a poučných aktivit.

Pevnost otevře novou expozici Cesta lidským tělem

V rámci Veletrhu zdraví bude slavnostně odhalena nová expozice. Technici pevnostních dílen rozšířili původní exponát mozku a upravili cévu. Její vnitřní plocha bude magnetická a umožní snadné přichycení i manipulaci s erytrocyty, krevními destičkami i jednotlivými druhy bílých krvinek. „Na řezu cévní stěny budou graficky znázorněny jednotlivé vrstvy včetně aterosklerotického plátu a takzvaných pěnových buněk, které se na jeho vzniku podílejí. Sám návštěvník si může aterom překrýt krevními destičkami, a simulovat si tak riziko vzniku krevní sraženiny. Ta může mít při ucpání mozkových nebo srdečních cév pro člověka fatální následky,“ sdělila autorka návrhu exponátu Ivana Fellnerová z PřF UP.

Atraktivní program vznikl ve spolupráci s významnými partnery z oblasti lékařství, medicínského výzkumu a farmacie. Partnery akce jsou Fakultní nemocnice Olomouc, Vojenská nemocnice Olomouc, Všeobecná zdravotní pojišťovna, Fakulta zdravotnických věd UP, Aplikační centrum BALUO, Centrum pohybu Olomouc, obecně prospěšná společnost ARAK a občanské sdružení Jak dál?

Veletrh zdraví bude zdarma v rámci běžného vstupného do muzea. Další informace najdete zde.

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)