Za velkého zájmu přivítala Pedagogická fakulta UP v rámci cyklu Svět médií v 21. století jednu z nejvýraznějších postav tuzemské youtubové scény – Karla Kováře alias Kovyho. Oblíbený tvůrce internetového obsahu vzpomněl své začátky při hraní her a natáčení parodií, ale především mluvil o fungování sociálních sítí a jejich vlivu na společnost a o důležitosti mediální gramotnosti.
Kovy, kterého časopis Forbes zařadil mezi třicet nejvlivnějších Čechů na sociálních sítích, byl i na akademické půdě před živým publikem takový, jakého jej diváci znají z jeho videí – energický a zábavný, výřečný, nešetřil nejrůznějšími odkazy a narážkami na společenské dění.
„Sociální sítě tady možná jsou proto, že nás spojují a chtějí, abychom si byli blíže, ale přece jen jsou to pořád firmy, kterým jde především o výdělek. A jak vydělávají? Musíme tam trávit co nejvíce času, musí to v nás vyvolávat nějaké emoce. Často vidíme příspěvky, se kterými souhlasíme až téměř nekriticky, což nás ujišťuje v našich názorech. Nebo naopak příspěvky, které v nás vyvolají nějaké naštvání. Sociální sítě spoléhají na to, že se pustíme do komentářových válek, ve kterých budeme trávit dlouhé hodiny a přitom budeme koukat na reklamy a vydělávat jim tak peníze,“ připomněl mimo jiné youtuber, který sám sebe označuje ne jako influencera, ale „hezky česky“ jako vlivníka.
Podotkl také, že sociální sítě fungují jako zesilovač pro názory té části společnosti, která se potřebuje vyjádřit ke všemu, zatímco velká skupina lidí tuto potřebu nemá, a že diskuze v online prostoru se kvůli omezení komunikace víceméně jen na text dramaticky liší od diskuze z očí do očí. Podle Kovyho se dnešní generace civilizované online komunikaci učí a musí se „obouchat“.
„Třeba já si dávám pětiminutovku, kdy si rozepíšu, co chci napsat, ale než to pošlu, zavřu počítač, otevřu si okno, udělám kafe, trochu se vydýchám a zjistím si, jestli je to opravdu něco, co chci do éteru vypustit. Samozřejmě většinou dojdu k tomu, že je to zbytečné. Mám pocit, že čím déle jsem na sociálních sítích, tím méně se k věcem vyjadřuju. A to možná není úplně špatná křivka, které by se lidstvo mohlo držet. Obecně si myslím, že je dobré si uvědomit, že každý z nás má nějakou míru zodpovědnosti za to, co do světa posílá. Než bezhlavě něco sdílet, alespoň si to rozkliknout, jestli titulek není zavádějící, podívat se, na jakém je to serveru, přečíst, jestli je to ověřené, kdo to psal…“ uvedl Kovy s tím, že mediální, ale třeba i finanční gramotnost nebo kvalitní výuka moderních dějin jsou témata, která v současném školním prostředí chybí. Ale je prý optimista.
Během besedy moderované Kamilem Kopeckým a Michalem Křížem z PdF UP pak přišla řeč také na zvládání negativních ohlasů, chování novinářů na sociálních sítích nebo na to, co by dělal jako děkan pedagogické fakulty. Záznam besedy, která nejen do prostor fakulty, ale i k monitorům či promítacím plátnům přilákala několik stovek zájemců, můžete zhlédnout zde.
Cyklus Svět médií v 21. století pořádá v rámci naplňování konceptu Učitel21 katedra českého jazyka a literatury a Centrum prevence rizikové virtuální komunikace (E-Bezpečí) Pedagogické fakulty UP s cílem zvýšit mediální gramotnost a podpořit kritické myšlení (nejen) budoucích pedagogů a žurnalistů a budování pozitivního vztahu k důvěryhodným a kvalitním médiím. Hosty již byli například dokumentarista Vít Klusák, Daniel Stach z vědecké redakce České televize nebo před měsícem Tomáš Etzler, který přiblížil svoje zkušenosti z práce zahraničního zpravodaje a života v Číně. Více o cyklu najdete tady.