Základní školy potřebují kvalitní učitele „pracovního vyučování“

Fotogalerie: Dreamstime a archiv KTIV PdF UP
Thursday 11 March 2021, 12:42

Zručnost a technické myšlení se u člověka nevyskytují automaticky. Není to nic, s čím by se děti rodily. „Je nezbytné dětem poskytovat dostatek vhodných podnětů pro jejich rozvoj, a to už od nejútlejšího věku“, říká Jiří Dostál z pedagogické fakulty. Významnou roli však sehrávají nejen rodiče, ale i učitelé na základních školách. Právě oni připravují pro děti vhodné učební situace, které je motivují k praktickému uvažování a technickým činnostem. 

Na učitelích opravdu záleží, a proto je na olomoucké pedagogické fakultě věnována zvýšená pozornost kvalitní přípravě učitelů techniky a praktických činností pro základní školy (dříve se používalo označení: pracovní vyučování). Dokladem toho je nejen špičkové vybavení učeben, laboratoří a dílen, které je jedno z nejlepších v Evropě, ale i skutečnost, že katedra technické a informační výchovy se ve spolupráci s ministerstvem školství podílí na inovacích vzdělávání na základních školách. Aktuálně je katedrou řešen prestižní grantový projekt s názvem „Vývoj systému podpory implementace inovativní koncepce technického vzdělávání na základních školách v České republice“, jehož cílem je vyvinout a v praxi ověřit nové učební pomůcky do školních dílen.

S nově vyvinutými učebními pomůckami jsou seznamováni naši studenti již v průběhu bakalářského a magisterského studia. Konkrétně se jedná o studijní programy Technika a praktické činnosti (Bc.) a Učitelství Techniky pro SŠ a praktických činností pro 2. stupeň základních škol (Mgr.), které jsou jedinečné a lze je v rámci ČR studovat pouze na Univerzitě Palackého v Olomouci. Absolventi mají široké uplatnění, jelikož kvalifikovaně zajišťují výuku pracovního vyučování (dílen), digitálních technologií, přípravy pokrmů a pěstitelských prací, a taktéž realizují výchovu k volbě povolání.

Je potěšující, že uvedené studijní programy ve stále větší míře studují i děvčata. Aktuálně je poměr chlapců a děvčat vyrovnaný, což je ideální stav, jelikož školní dílny a pracovní vyučování nejsou jen doménou chlapců. V současnosti např. vyvíjíme inspirativní náměty na praktické činnosti, které mají motivovat právě děvčata. Řadu z nich je možné již nyní najít v metodické sbírce TechnoMet nebo na facebookové skupině „Učitelé sobě – náměty pro výuku techniky a praktických činností – ZŠ a MŠ“. Případným zájemcům o studium na naší fakultě doporučujeme zhlédnout motivační video, které představuje prostředí našich laboratoří a dílen.

A co o nás říkají naši studenti? Potom si pročtěte medailonek Kláry Vaněčkové nebo Jany Langrové.  

RNDr. Miroslav Janu, Ph.D., katedra technické a informační výchovy PdF UP 

 

Back

Privacy settings

We use cookies and any other network identifiers on our website that may contain personal data (e.g. about how you browse our website). We and some of the service providers we use have access to or store this data on your device. This data helps us to operate and improve our services. For some purposes, your consent is required to process data collected in this way. You can change or revoke your consent at any time (see the link at the bottom the page).

(Essential cookies enable basic functions and are necessary for the website to function properly.)
(Statistics cookies collect information anonymously. This information helps us to understand how our visitors use our website.)
(They are designed for promotional purposes, measuring the success of promotional campaigns, etc.)