Studující katedry historie Filozofické fakulty Univerzity Palackého opět připravili dějepisný zážitkový workshop. V rámci badatelské výuky se společně s žáky a žákyněmi ZŠ Svatoplukova věnovali životnímu příběhu Macha z Hnojic.
Studující a vyučující katedry historie FF UP navštěvují s výukovými programy vybrané základní školy pravidelně, a to v rámci kurzu Trendy v moderní výuce dějepisu. Před několika dny tým budoucích učitelek a učitelů dějepisu z katedry historie FF UP vymyslel pro žáky a žákyně olomoucké ZŠ Svatoplukova zážitkový workshop, zaměřený na životní příběh Macha z Hnojic, který žil v první třetině 15. století. Několikrát během svého života utíkal před vojáky a z vypalovaných měst zachraňoval své dvě vlastnoručně psané knihy. V rámci workshopu žáci pátrali po jeho osudech, zaznamenávali do mapy jeho putování mezi Prostějovem, Litovlí a Šternberkem a nakonec vytvářeli i jeho profil na sociálních sítích a přemýšleli, proč mu knihy byly tak drahé.
„Neboť jak napsala nedávno zesnulá profesorka Libuše Hrabová, díky jejímuž výzkumu rukopisů osudy Macha známe: ‚Kdo jiný než ten, jemuž je psaní a překládání smyslem života, by na útěku z dobývaného města vzal s sebou knihy‘,“ uvedla Radmila Prchal Pavlíčková z katedry historie FF UP, která uvedenou skupinu studujících katedry historie vede. Podle ní odvedli posluchačky a posluchači učitelství dějepisu skvělou práci, a to jak při přípravě workshopu, tak při realizaci se čtyřmi různými třídami základní školy.
„S kolegyní Michaelou Antonín Malaníkovou nás to s nimi i s žáky vybrané školy moc bavilo. Ráda bych poděkovala i ZŠ Svatoplukova, která nás v rámci projektu Den s knihou pozvala,“ dodala.
Badatelská výuka spočívá mimo jiné v tom, že v centru práce stojí nějaká klíčová badatelská otázka, na kterou žáci hledají prostřednictvím své práce se zdroji odpověď. Zážitkové workshopy jsou tak připraveny jako aktivní práce žáků s historickými prameny a různými typy zdrojů. Přímo a intenzivně jsou tak zapojeni do práce, sami svou vlastní činností získávají nové poznání, pracují vlastně jako historikové a historičky, byť s didaktizovanými, tedy pro práci žáků upravenými, prameny. Kladou si výzkumné otázky, na něž hledají odpovědi prostřednictvím kritické práce s prameny.