Studentům filozofie Univerzity Palackého přednášel Lodi Nauta, děkan filozofické fakulty univerzity v Groningenu. Představitel nejlepšího filozofického pracovišťě v Nizozemsku se systematicky zabývá středověkou, renesanční a raně novověkou filozofií.
Lodi Nauta je známý svou monografií o italském humanistovi Lorenzu Vallovi a edicí jeho Dialektických disputací. Obojí vydal v Harvard University Press.
„Na Univerzitě Palackého se věnoval kritice scholastického jazyka jako historickému problému i jako tématu systematickému. Na příkladu humanisty Lorenza Vally a raně novověkých filozofů Thomase Hobbese a Gottfrieda W. Leibnize představil obhajobu běžného jazyka jako jazyka filozofie a vědy proti technickému jazyku a žargonu scholastiky,“ řekl Tomáš Nejeschleba, vedoucí katedry filozofie FF UP. Dodal, že Nauta přesvědčivě doložil, jak historická řešení určitých témat mohou být inspirativní i pro současnou filozofii a vědu.
Lodi Nauta se jako první filozof vůbec stal v roce 2016 držitelem Spinozovy ceny, která je nejvyšším akademickým oceněním v Nizozemsku. Získal ji za přínos vědě. Spinozova cena je spojená s prémií dva a půl milionů euro na další výzkum.
Návštěva Lodi Nautyho na olomoucké katedře filozofie byla důležitá i pro prohloubení spolupráce mezi UP a pracovištěm v Groningenu, které je hodnoceno jako nejlepší filozofické pracoviště v Nizozemsku.
„Studenty z olomoucké katedry filozofie vřele povzbuzoval, aby se účastnili erasmovského výměnného programu a přijeli studovat na groningenskou fakultu, s níž má katedra nově uzavřenou smlouvu. Věřím tedy, že jeho návštěva ponese své pomyslné ovoce i v následujících letech,“ dodal Nejeschleba. Po přednášce nizozemského profesora následovala živá diskuse, do které se mimo jiné zapojil aktivně i Russell Goodman, který v tomto semestru působí na katedře filozofie FF UP jako „distinguished chair“ v rámci Fulbrightova programu.
Přednáška s názvem The Critique of Scholastic Language in Renaissance Humanism and Early-Modern Philosophy se uskutečnila v rámci přednášek Jednoty filozofické.