Katedra technické a informační výchovy pedagogické fakulty uspořádala třetí ročník soutěže, zaměřené na tvůrčí technickou dovednost žáků základních škol Olomouckého kraje. Vítězi se stali v mladší kategorii Daniel Mráz ze Základní školy Haškova v Uničově, ve starší kategorii Lukáš Bílý ze Základní školy v Zábřehu.
„Vzdělávací praxe současných základních škol nenabízí mnoho možností, jak zaujmout žáky v oblasti technické vzdělanosti na takové úrovni, aby se zajímali o další studium na technicky zaměřených středních školách. Komplikovaná situace technického vzdělávání je především na úrovni druhého stupně ZŠ. Na některých školách se technická výchova dnes vůbec nevyučuje. Jde o dlouhodobé a značně diskutované téma a my snažíme nabídnout pomoc,“ řekl Jiří Dostál, vedoucí katedry technické a informační výchovy.
Prostředkem je už v úvodu zmíněná soutěž, která má mezi žáky škol pozitivní odezvu. Ve srovnání s loňskem se do ní přihlásilo o 50 procent žáků víc a podle Luďka Kvapila z katedry technické a informační výchovy, který je i vedoucím soutěže, síly poměřilo 50 žáků z šesti škol Olomouckého kraje. „Nárůst počtu žáků i jejich zájem nás velmi těší. Přejeme si však, aby se do této soutěže zapojilo i víc škol. Technické vzdělání je součástí technické gramotnosti člověka a je určitě potřebné vytvořit takové podmínky, aby se rozvíjelo již na základních stupních institucionálního vzdělávání,“ dodal Luděk Kvapil.
Soutěž je dvoukolová. Žáci nejprve pracují ve škole. Výsledek svého snažení pošlou na katedru technické a informační výchovy. „Ty výtvory, které vybereme, se pak mohou ucházet o ceny v druhém kole soutěže. To se společně s finále soutěže koná ve specializovaných učebnách katedry přímo na pedagogické fakultě,“ doplnil Kvapil.
Do letošního finále postoupilo 12 soutěžících. V druhém kole měli za úkol vyrobit větrné kolo, ve finále pak houpačku. K výrobě mohli využít různé pracovní materiály, jako například kov, papír či textil. Odborníci z katedry včetně doktorandů pak posuzovali nejen výsledné provedení výrobků a jejich estetické ztvárnění, ale i to, jak žáci pracovali s nástroji a jak byl výsledný model funkční.
Podle Radka Kozáka, učitele soutěžících ze základní školy v Zábřehu, mají technické práce v jejich škole docela velký kredit. „Kdo si hraje, nezlobí,“ řekl s úsměvem a přidal ještě jeden důležitý aspekt této výchovy. Žáci, kteří nevynikají prospěchem, ale jsou manuálně šikovní, mohou díky technické výchově zažít úspěch. „Oba moji žáci, kteří se soutěže účastnili, dokáží s trochou motivace dělat úžasnou práci,“ dodal pedagog.