Pavel Krákora a tříčlenný kolektiv z katedry společenských věd připravili novou monografii, jejíž ambicí je podat co nejucelenější přehled soudobých dějin a možností jejich výuky. Kniha Tak trochu jiné soudobé dějiny má sloužit i učitelům dějepisu.
Snaha autorů osmdesátistránkové publikace bylo podat celistvý přehled soudobých dějin včetně toho, jak by se mohly dějiny vyučovat.
„Otázka pojetí a vnímání soudobých dějin v kurikulu dějepisu se do značné míry stala aktuální i palčivá na počátku devadesátých let minulého století. Právě v této době se v kontextu společenských změn objevila ve výuce dějepisu zřetelná snaha oprostit ji od veškerého ideologického balastu, který ji charakterizoval v předchozích desetiletích. Tyto tendence se samozřejmě nejvýrazněji promítaly ve vztahu k moderním dějinám 20. století,“ řekl Pavel Krákora z katedry společenských věd. Proces, který pak vedl ke změně dějepisné výuky, byl podle něj spjatý s určitými obavami správné interpretace. I proto se v nově vycházejících učebnicích dějepisu většina kontroverzních historických témat doposud redukovala na strohý popis událostí.
Monografie Tak trochu jiné soudobé dějiny, doplněná o rozšířenou elektronickou verzi, je jedním z výstupů projektu IGA Dějepisné vzdělávání s akcentem na soudobé dějiny a jeho reflexe ze strany učitelů. Vyšla v Nakladatelství Epocha.
Více o projektu ZDE.