První místo z prestižní soutěže Čínština jako most putuje na Slovensko

Konfuciův institut UP uspořádal československé kolo 18. ročníku celosvětové soutěže Čínština jako most. Zvítězila v něm gymnazistka Viktorie Macková.
Fotogalerie: Milada Hronová
Středa 15. květen 2019, 12:01 – Text: Milada Hronová

Čeští a slovenští studenti se ve Vlastivědném muzeu v Olomouci zúčastnili československého kola 18. ročníku celosvětové vědomostní soutěže Čínština jako most. Letošní téma Jeden svět, jedna rodina ovládla Slovenka Viktorie Macková, posluchačka třetího ročníku Gymnázia Mikuláša Kováča z Banské Bystrice.   

„Vítězství pro mě znamená, že jsem dokázala přesvědčit porotu o své obstojné úrovni čínštiny a dostala tak díky tomu skvělou příležitost zúčastnit se semifinálového a finálového kola v Číně, kde jistě získám nové zkušenosti i zážitky,“ řekla Viktorie Macková. Na bilingvním gymnáziu v Banské Bystrici studuje všechny přírodovědné předměty nejen ve slovenštině, ale i v čínštině. Po středoškolském studiu by se chtěla přemístit na některou z čínských univerzit a pokračovat tak ve studiu tohoto jazyka. „Zatím nevím, na kterou, ale nejradši bych do Pekingu nebo Šanghaje. Jednou bych se ráda věnovala překladatelství či tlumočnictví, možná i mezinárodním vztahům. Myslím si, že čínština má v celosvětovém měřítku velký potenciál,“ dodala.

Nejtěžší pro ni byla první část soutěže, v níž měla prokázat, že umí čínsky nejen správně psát, ale i hovořit.  Náročný byl i přednes před porotou a celkové zvládnutí nervozity.

Společně s Viktorií Mackovou se finálového kola v Číně zúčastní jako divák i Samuel Kamenský, který nyní studuje na stejné škole a obsadil druhé místo. Třetí skončila Ivana Gregušová z Filozofické fakulty Univerzity Palackého.

Soutěž Čínština jako most se pravidelně skládá z přednesové části v čínštině, aktivního odpovídání na dotazy porotců o zvoleném tématu a talentové části. Letos se jí zúčastnilo devět soutěžících, z nichž čtyři přijeli právě z Gymnázia Mikuláša Kováča z Banské Bystrice. Výkony hodnotili sinologové, čínští učitelé i další experti. Pravidelně je v komisi například David Uher z katedry asijských studií FF UP, který Žurnálu-online potvrdil, že výkony právě skončeného ročníku byly vesměs rovnocenné. „Úroveň soutěžících byla vzácně vyrovnaná, někteří z nich však měli nešťastně vypěstované a bohužel už i upevněné nesprávné výslovnostní návyky. Naopak vítězka měla velmi pěknou výslovnost a i celý její projev byl přirozenější než u ostatních soutěžících. Myslím si však, že nakonec rozhodlo kulturní vystoupení ve druhé části soutěže. Zatímco ostatní soutěžící, při vší úctě, tančili, zpívali a recitovali, což v kontextu finále v Pekingu není příliš originální, vítězka předvedla první část sestavy čínské ´jógy´ čchi-kung,“ uvedl sinolog z Univerzity Palackého. Také podle Aleny Vyskočilové z Konfuciova instututu UP Vitorie Macková vyhrála díky tomu, že velmi dobře dokázala zkoordinovat jazykové znalosti s kulturním vystoupením a měla ze všech účastníků nejrozsáhlejší znalost jazyka i pěknou výslovnost.

Celosvětovou soutěž Čínština jako most organizuje Ústředí Konfuciových institutů (Hanban). Soutěž je otevřena studentům od 15 do 30 let, kteří studují v České nebo Slovenské republice a jejichž rodným jazykem není čínština. Její první ročník se uskutečnil v roce 2002. Československé kolo osmnáctého ročníku soutěže se uskutečnilo pod vedením Konfuciova institutu Univerzity Palackého. 

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)