Esej na vybrané filozofické téma měli za úkol napsat téměř dvě stovky středoškoláků univerzitní soutěže Nebojme se myslet. Do jejího druhého kola postoupí dvacet studentů, z nichž dva nejlepší nominuje katedra filozofie FF UP na Mezinárodní filozofickou olympiádu. V květnu příštího roku se uskuteční v černohorském Baru.
„Od středoškoláků nevyžadujeme žádné konkrétní znalosti. Jde nám pouze o schopnost konstruktivního uvažování a zformulování vlastního názoru. Letos se nám do prvního kola soutěže sešlo nejvíce přihlášek za poslední léta. Máme velkou radost,“ řekla Petra Chudárková z pořádající katedry filozofie FF UP. Cílem soutěže, kterou osmým rokem tato katedra pořádá, je podpořit rozvoj kritického myšlení studentů předposledních a posledních ročníků středních škol. Studenti tak podle Petry Chudárkové mají jedinečnou možnost vyzkoušet si napsat vlastní filozofický text ve formě úvahy. Zpětnou vazbu jim poskytnou členové katedry filozofie svým hodnocením.
„Doktorandi naší katedry napíší ke každé práci dva nezávislé posudky. Eseje budou hodnotit na základě pěti kritérií: vztah k tématu, filozofické porozumění, přesvědčivost argumentace, vnitřní koherence textu a originalita. Každý ze studentů dostane jak bodové hodnocení ke každému kritériu, tak krátký komentář k celému eseji. Autoři tří nejlepších esejů dostanou čtečku,“ dodala Petra Chudárková.
Filozofické klání Nebojme se myslet je národní kvalifikací pro účast na Mezinárodní filozofickou olympiádu. Nominaci na ni získají v únoru dva středoškolští studenti, kteří vzejdou z druhého kola její národní části.
„Soutěž založil stávající vedoucí katedry Tomáš Nejeschleba. Zájem o ni se každoročně zvyšuje a domnívám se, že je s ní částečně spojený i zájem o studium zdejší filozofie. Mnozí její účastníci totiž na katedru skutečně nastoupili a dnes patří k našim nejlepším studentům. Je ale také dost dobře možné, že hledání odpovědí na neodbytné otázky, kterými se filozofie zabývá, je pro mladé lidi stále atraktivní bez ohledu na módní trendy,“ uvedl Filip Tvrdý, zástupce vedoucího katedry. Dodal, že během soutěžního dne se středoškoláci zúčastnili i workshopu Iluze, hádanky a paradoxy, v němž se popularizační formou seznámili s některými ze současných filozofických problémů. Někteří i využili nabídky a prohlédli si i univerzitní knihovnu.
V čem spočívá kritické myšlení? V tom, že člověk umí lépe pracovat s informacemi, umí je hodnotit, ověřovat kvalitu zdrojů. Kritické myšlení znamená mediální gramotnost, schopnost argumentace, racionální přemýšlení a umění nepodlehnout manipulaci. Dá se měřit. Na rozdíl od IQ (inteligenční kvocient) se RQ (racionální kvocient) dá dlouhodobě trénovat a zvyšovat.