Studentky filozofické fakulty přinesly zajímavá data o americké předvolební kampani

Atributy spojované s Donaldem Trumpem a Hillary Clintonovou.
Zdroj: katedra mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky FF UP
Čtvrtek 23. březen 2017, 7:38 – Text: Milada Hronová

Novinky.cz publikovaly více zpráv, iDnes.cz se zase soustředil na delší články. Na negativnějším hodnocení Donalda Trumpa se však shodly oba servery. I takové závěry přinesla analýza českého online zpravodajství o americké předvolební kampani, kterou zpracovaly Pavla Mrázová, Anna Řezníčková, Michaela Sasová a Veronika Vidrnová, studentky katedry mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky FF UP.

Vysokoškolačky zpracovaly analýzu v rámci kurzu Výzkumný seminář, který katedra nabízí zejména studentům žurnalistiky a mediálních a kulturálních studií jako nácvik jedné ze základních výzkumných technik pro analýzu médií. Analýza zpráv na iDnes.cz a Novinky.cz se zaměřila především na prostor, který oba servery kandidátům během léta 2016 věnovaly, a také na prezentaci a hodnocení obou hlavních soupeřů v boji o Bílý dům. Volba serverů nebyla náhodná, šlo o nejnavštěvovanější české servery se seriózním zpravodajstvím. A přestože šlo jen o cvičnou analýzu, zahrnující data za období od 27. července do 26. září 2016, její výsledky nabízí zajímavý pohled na české zahraniční zpravodajství.

„Především se jasně ukázalo, že téma amerických voleb je pro česká média zajímavé. Během dvou měsíců vyšlo na obou serverech na 180 zpráv, které jsou nějak s Trumpem či Clintonovou spojené. Denně vycházely v  průměru tři nové zprávy,“ řekla Zdenka Burešová, doktorandka katedry, která studentský tým vedla. Nejvíce zpráv bylo podle ní především v době, kdy Clintonová na veřejnosti zkolabovala a vyrojily se spekulace o jejím zdravotním stavu.

 Hodně se psalo také o volebních preferencích a aktivitách kandidátů v rámci kampaně. V analýze studentky sledovaly i způsob, jakým byli oba kandidáti prezentováni. „Donald Trump byl častokrát spojován s oblastí byznysu a se svým miliardovým majetkem, Hillary Clintonová byla pro média hlavně zkušenou političkou a manželkou bývalého prezidenta,“ dodala Zdenka Burešová. Bezesporu zajímavé je podle ní i vyznění sledovaných článků. 

„Nebylo pro oba kandidáty stejné. Zatímco o Hillary Clintonové se psalo spíše neutrálně, Donald Trump vycházel z článků častěji negativně. Média mu sice formou citací a parafrází jeho názorů věnovala téměř dvojnásobek prostoru, který připadl Clintonové, ve spojení s často kontroverzními Trumpovými prohlášeními a twitterovými výroky to však pro něj rozhodně nelze chápat jako pozitivní prvek. O Clintonové zaznívala naopak řada pozitivních prohlášení z řad jejích podporovatelů. Bylo jich v analyzovaných článcích dvakrát více než těch, kteří fandili jejímu rivalovi,“ doplnila vedoucí studentské analýzy.  

Vysokoškolačky zpracovaly informace metodou kvantitativní obsahové analýzy. Detailní data jsou k dispozici na katedře mediálních a kulturálních studií a žurnalistiky FF UP.  

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)