Ovacemi ve stoje odměnili diváci světovou premiéru opery Pinocchio. Na libreto uměleckého šéfa Malého divadla Davida Košťáka ji na zakázku pro Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích zkomponovali skladatelé z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého Vít Zouhar a Tomáš Hanzlík.
Jihočeské divadlo v Českých Budějovicích uvedlo ve světové premiéře operu Pinocchio. Známý příběh je však vyprávěn z opačného úhlu pohledu než předloha. Nejde v ní tedy o loutku, která se touží stát chlapcem, ale o chlapce, z něhož se postupně stává loutka. Představení je charakteristické všudypřítomným protiválečným apelem. Hudbu k nové opeře složili skladatelé Vít Zouhar a Tomáš Hanzlík z katedry hudební výchovy Pedagogické fakulty UP.
Příběh Pinocchia už byl zpracován v různých verzích, od předlohy Carla Collodiho přes převyprávění Walta Disneyho až po nedávné temné uchopení Guillerma del Tora. V nové opeře však Pinocchio zazářil v ryze hudebně-dramatickém zpracování jako chlapec s nezkrotnou touhou poznat svět a najít si v něm své místo.
Libreto Davida Košťáka vzniklo na popud režiséra Petra Haška a známý příběh Pinocchia Loutky přetváří do příběhu neduživého dospívajícího chlapce, který tápavě hledá své místo ve společnosti.
„Bylo potřeba najít společný klíč. Působivý text je bohatý na poselství a jímavá sdělení. Tragické momenty nabízely vypjaté a naléhavé zpracování, protože příběh Pinocchia a jeho otce lze číst jako dojemně žalostný. Anebo jako cestu plnou neuvěřitelných historek, která je završená nadějí. Právě tato poloha byla naším vodítkem. Byla impulsem k tomu, aby hudební vyprávění příběhu o Pinocchiovi bylo, navzdory všem příkořím, radostné. Naším záměrem je po vzoru loutkového divadla, lidových her a pouličních inscenací primárně pobavit publikum. Netušili jsme, jak mnohé motivy válečného řinčení, střelby, násilí a manipulace získají nové významy a mohou dnes zraňovat mnohem více než dříve. Aniž bychom cokoli předvídali, dali jsme přednost komedii před tragédií. Jsme přesvědčeni, že lehkost očišťuje a působivě může nést i silná sdělení,“ uvedli skladatelé z UP.
Přestože většinou píšou o samotě, jejich spolupráce zdaleka není novinkou. Poprvé se společně podepsali pod operní inscenací Torso, a to v roce 2003. Jejich první společná opera tak už více než dvacet let patří k divácky nejúspěšnějším inscenacím Ensemble Damian. V roce 2011, na zakázku tehdejšího šéfa opery Národního divadla v Brně a režiséra Rocca, složili operu La Dafne. Ta vznikla na nejstarší operní libreto Ottavia Rinucciniho a soubor brněnské opery s ní ovace sklízel dalších devět sezón. Třetí operu L'Arianna složili v roce 2018 také na barokní libreto a Ensemble Damian s ní získal cenu diváků na festivalu Opera Praha 2020. Všechny tři opery napsali na libreta ze 17. a 18. století, k nimž se nedochovala hudba.
Námětem opery Pinocchio se Vít Zouhar a Tomáš Hanzlík zabývali čtyři roky. Snažili se, aby hudba byla velmi hravá a snadno poslouchatelná, aby žánr opery neodradil ani mladší publikum – lze v ní tedy najít i muzikálové prvky.
„Naše uvažování o hudbě a hudebním divadle je podobné a naše tvůrčí východiska jsou si blízká. Máme obdobné chutě, vášně i záliby, sdílíme podobné zásady i pohled na svět a používáme podobné ingredience, nejen v hudbě. A hlavně: oba chceme hudbou bavit, konejšit, dojímat, překvapovat, rozjímat a rozdávat energii. To nás motivuje a směřuje. Každý přinášíme svůj pohled, své hudební příběhy a zároveň máme možnost vystoupit z tvůrčí samoty. To je pro nás oba obohacující a také důvod, proč se vracíme ke společné práci,“ doplnili skladatelé z Univerzity Palackého.
Výpravnou rodinnou inscenaci režiséra Petra Haška o předčasné touze dospět, o silném poutu mezi otcem a synem o válce, která má moc z lidí dělat loutky, dává spoustu podnětů k přemýšlení a debatě mezi rodiči, prarodiči a dětmi. Představení v hudebním doprovodu sboru a orchestru opery Jihočeského divadla má šťastný konec. Je vhodné pro děti od deseti let. DK Metropol Jihočeského divadla jej uvedlo 6. a v repríze 7. prosince.
Vít Zouhar (* 1966)
Hudební skladatel, muzikolog a profesor Univerzity Palackého. Skladbu vystudoval na Janáčkově akademii múzických umění v Brně a na Universität für Musik u. darstellende Kunst Graz, muzikologii na Masarykově univerzitě v Brně. Disertaci obhájil na JAMU v Brně. Habilitoval se na Ostravské univerzitě a inaugurován byl na JAMU. Je autorem nebo spoluautorem řady oper, více než šedesáti orchestrálních a komorních děl, hudebních her a zvukových instalací. Jeho hudba je spojována s minimalismem a postmodernou. Vít Zouhar je nositelem Ceny Alfréda Radoka, ceny NUBERG a mnoha dalších ocenění. Od roku 2015 vytváří s režisérem, scénografem a designérem Roccem cyklus experimentálních oper ECHO-Metamorphoses. V roce 2018 dokončil s T. Hanzlíkem operu L'Arianna pro festival Olomoucké barokní slavnosti, s níž Ensemble Damian získal cenu diváků na festivalu Opera Praha 2020. Od roku 2014 vytváří a uvádí společně s G. Coufalovou, J. Synkem v rámci programu Slyšet jinak Laptop Ensemble, a s videoartistou Tomášem Hrůzou cyklus hudebních a vizuálních her. Mnoho jeho skladeb vzniklo na objednávku a z podnětu různých souborů včetně Národního divadla v Praze, Sloveninan Chamber Musical Thetare, festivalů Pražské jaro, Moravský podzim. Jeho komorní a orchestrální skladby byly provedeny na různých festivalech v Evropě, Asii a Spojených státech. Jako hostující skladatel působil ve Werkstadt Graz a na IEM Graz. Zouharovy teoretické práce jsou zaměřeny na problematiku hudby 20. století. Je autorem nebo spoluautorem deseti knih o hudbě a mnoha studií a článků. Na katedře hudební výchovy PdF UP přednáší od roku 1992, v letech 2003–2006 byl proděkanem PdF UP, od roku 2010 je prorektorem UP.
Tomáš Hanzlík (* 1972)
Hudební skladatel a muzikolog Tomáš Hanzlík je uměleckým vedoucím Ensemble Damian a zároveň impresáriem kočovného divadla Theatrum Schrattenbach. V Olomouci založil festivaly Baroko, Opera Schrattenbach a Olomoucké barokní slavnosti. Je odborným asistentem na KHV PdF UP. Tuto katedru absolvoval v roce 1995, muzikologii na FF UP v roce 1998. Tématem jeho disertace byla hudba piaristických skladatelů 17. a 18. století (KHV PdF UP, 2004). Vedle pedagogické činnosti se věnuje kritickým edicím staré české hudby. Od roku 1993 pravidelně koncertuje jako dirigent, vokalista a hráč na smyčcové nástroje. S Ensemble Damian uvádí vedle staré hudby a vlastních děl také soudobé autory převážně minimalistického stylového okruhu. Účinkoval na festivalech Maraton soudobé hudby Praha, Forfest Kroměříž, Janáčkův Máj Ostrava, Janáčkovy Hukvaldy, Bezručova Opava, Letní barokní scéna Chrudim, Mezinárodní festival Petra Dvorského v Jaroměřicích nad Rokytnou, Theatrum Kuks a další. Se souborem prezentoval ČR netradičními operami také na turné v Pobaltí, Německu a v Itálii. Svůj vlastní skladatelský styl Hanzlík označuje jako neobarokní minimalismus, charakteristický zacyklením historizujících harmonických a melodických fragmentů.