Univerzita Palackého se připojí k Evropskému týdnu udržitelného rozvoje

Grafika: M. Cyprová
Pondělí 18. září 2023, 8:00 – Text: Ivana Pustějovská, Michal Zych

Nevyhazovat věci, které ještě mohou sloužit druhým, šetřit energie, zkusit změnit jídelníček nebo být aktivnější v pohybu – to vše a mnohem víc nabídne Evropský týden udržitelného rozvoje (ETUR). Uskuteční se od 20. do 26. září 2023 a historicky poprvé se do něj zapojí české veřejné vysoké školy včetně Univerzity Palackého v Olomouci (UP). Ta na tento týden připravila například bazar nebo rozšířenou nabídku vegetariánských jídel v menzách. Připojí se také k mezinárodnímu bez aut.

UP se udržitelnému rozvoji a principům zodpovědného chování ke společnosti a prostředí věnuje dlouhodobě.

„Studenty i zaměstnance se snažíme aktivně zapojovat. V rámci připravovaného programu chceme jak jim, tak i veřejnosti ukázat, že udržitelnost není jen teoretické téma. Připravili jsme proto bazar, kam mohou lidé přinést knihy či domácí potřeby, které již nepotřebují, ale ještě mohou posloužit někomu jinému. Téma také přibližujeme prostřednictvím filmů, debat či přednášek,“ řekla Zuzana Huňková, koordinátorka udržitelného rozvoje UP.

Do týdne udržitelnosti se pod hlavičkou projektu Unilead zapojí téměř všechny veřejné univerzity či vysoké školy v České republice, které připraví různé aktivity pro své studenty a zaměstnance i veřejnost.

„Jsem velice ráda, že jsme se domluvili s kolegy z dalších škol a do Evropského týdne udržitelného rozvoje se zapojili společně. Myslím si, že dohromady máme mnohem silnější hlas, a o našich akcích tak bude více slyšet,“ dodala Zuzana Huňková.

Evropský týden udržitelného rozvoje na UP začne už 19. září bazarem knih, oblečení, domácích potřeb nebo studijních materiálů. Bazar bude součástí doprovodného programu festivalu MEET UP, uskuteční se od 12 do 18 hodin u kolejí Bedřicha Václavka na Šmeralově ulici.

„Už podruhé se univerzita připojí také k mezinárodnímu dni bez aut, při němž se snažíme motivovat zaměstnance i studenty, aby dorazili do práce či na přednášky pěšky, na kole nebo MHD. I rektor a vedení UP v tento den nechají auto doma. Kdo se zapojí, může se těšit na drobné občerstvení, bezplatný servis kol nebo soutěže. Dále nás čeká také den, kdy v menzách budou v nabídce především vegetariánská a veganská jídla a pouze jedno s masem. Chceme tak povzbudit strávníky, aby občas vyměnili maso za rostlinnou stravu, a zároveň ukázat, že naše menza umí výborné vegetariánské i veganské recepty,“ řekla Zuzana Huňková. V programu je i promítání filmu Návštěvníci nebo přednáška o greenwashingu. Celý program je dostupný na webu Udržitelné univerzity.

České vysoké školy se do ETUR zapojily již v minulosti, šlo však jen o několik individuálních aktivit. „Nyní vznikla myšlenka, abychom jako univerzity ETUR podpořily tím, že aktivity pojící se k udržitelnosti budeme soustředit co nejvíce do uvedeného termínu. Doufáme tak, že se zvýší i povědomí o daném tématu,“ vysvětlila Zuzana Tučková, koordinátorka projektu z Univerzity Tomáše Bati ve Zlíně.

Seznam akcí, které se budou konat od 18. 9. do 8. 10. 2023 a podporují udržitelný rozvoj na vysokých školách, lze nalézt na unilead.muni.cz, více o ETUR pak na tydenudrzitelnosti.cz.

ETUR je celoevropskou iniciativou a zapojují se do něj i další evropské státy mimo EU. Loni jich bylo 24, předloni 28 a v roce 2018 dokonce 34. V loňském roce se v Evropě pod hlavičkou ETUR uskutečnilo 7 047 akcí, z toho 113 v České republice.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)