AFO56 zná své vítěze, filmy jsou k vidění až do konce května

Biochemik Jan Konvalinka byl oceněn jako skvělý popularizátor vědy.
Foto: AFO
Čtvrtek 13. květen 2021, 13:00 – Text: (red)

Mezinárodní festival populárně-vědeckého filmu Academia Film Olomouc už zná všechny vítěze a oceněné 56. ročníku. Festival, který se stejně jako vloni konal online, ale slavnostním vyhlášením nekončí. Diváci mohou sledovat vítězné dokumenty i desítky dalších filmů až do konce května zdarma na online platformě www.watchandknow.cz.

Festival AFO v období od října 2020, kdy proběhl 55. ročník, do poloviny května letošního roku nalákal na svůj online program 19 240 akreditovaných diváků. Během posledních dvou festivalových týdnů bylo podle organizátorů zhlédnuto 27 064 projekcí soutěžních i nesoutěžních snímků. „Chtěli jsme letošní program i v online prostředí co nejvíce připodobnit jeho živému formátu. Diváky tak kromě soutěžního výběru čekaly i tematické sekce. Celkově mohli na naší platformě zhlédnout 108 dokumentů,“ říká Ondřej Kazík, vedoucí programu.

Do letošní filmové soutěže AFO56 se přihlásilo přes 3000 snímků, ze kterých se 77 dokumentů probojovalo do soutěžního výběru a dostalo se před divácké publikum. Trofej v podobě skleněného krasohledu od skláře Martina Hlubučka byla předána 5 filmovým vítězům, které vybíraly odborné poroty, hlasovat o svém favoritovi mohli i diváci. Vítěz Mezinárodní soutěže si odnese odměnu 5000 dolarů a vítěz Česko-Slovenské soutěže odměnu 2000 dolarů. Na podzim pak bude společně s festivalem ČZU Film Fest předána Grand Prize s oceněním 10 000 dolarů. „V posledních letech se i díky našim partnerům povedlo navýšit odměny pro vítěze. Věříme, že populárně-vědecký dokument je nutné podporovat obzvláště v dnešní době plné dezinformací, abychom fakta a poznání mohli dostat k široké veřejnosti,“ dodává ředitel festivalu Jakub Ráliš.

NEJLEPŠÍ MEZINÁRODNÍ POPULÁRNĚ-VĚDECKÝ FILM

Poslední artefakt

NEJLEPŠÍ KRÁTKÝ POPULÁRNĚ-VĚDECKÝ FILM

Hysterická dívka

NEJLEPŠÍ ČESKÝ A SLOVENSKÝ POPULÁRNĚ-VĚDECKÝ FILM

Den s částicemi

CENA STUDENTSKÉ POROTY

Poslední artefakt

CENA DIVÁKŮ

TE:20

Předána byla také Cena za přínos popularizaci vědy, kterou obdržel český biochemik Jan Konvalinka. Druhou nefilmovou cenou bylo AFO Spotlight. Tu festival uděluje nadějným českým filmařům a filmařkám, ve kterých vidí velký talent a potenciál. Letos ji obdržel antropolog a filmař Pavel Borecký. Jeho snímek Žít vodu mohou diváci také vidět až do konce května na filmové platformě AFO.

Dalším programem AFO budou v průběhu léta a podzimu AFO Kina – speciální projekce po celé České republice. „Chceme dostat letošní program k lidem a podpořit kinaře, pro které pandemie také znamenala velkou ránu. Bedlivě teď sledujeme vývoj situace a plánujeme, jak, kdy a kde projekce realizovat. Chceme je podle možností doplnit i o rozhovory s hosty či Music is Science koncerty,” říká Ráliš.

Kromě filmů mohou lidé navštívit až do konce května také instalaci na ohradě u Muzea umění Olomouc. Za jejím konceptem stojí motion designér a grafik Matej Vázal. K úplnému zážitku je dobré využít aplikaci Artivive, díky níž se návštěvník dostane do rozšířené reality. Ta představuje výběr vědeckých a uměleckých děl ze sekce Vizualizace, kterou zaštítil dramaturg AFO Zdeněk Rychtera a kurátorka MUO Barbora Kundračíková.

Vítězné snímky a desítky dalších dokumentů budou dostupné zdarma až do konce května. 

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)