LOUIS: Aurora na UP představila nástroj k rozvoji obecných dovedností při výuce

Foto: Michal Zych
Úterý 12. listopad 2024, 13:00 – Text: Michal Zych

Jak při výuce na vysokých školách rozvíjet u studentů nejen odborné znalosti, ale také další sociální a „měkké“ dovednosti? Na to se zaměřil týdenní kurz, který se konal na UP pod hlavičkou sítě Aurora a jejího spin-off projektu Euridice. Účastníci se seznámili s výukovým nástrojem LOUIS, který pomáhá upravit sylabus předmětů tak, aby studenti získali kompetence, jako jsou kritické myšlení, interkulturní znalosti, čtení s porozuměním nebo řešení problémů.

Nejen odborné vědomosti, ale i další osobnostní a akademické kompetence často rozhodují o úspěšnosti při studiu a práci. Na samostatný předmět, věnovaný jejich rozvoji, ale často nezbývá prostor. V rámci sítě Aurora proto vznikl nástroj LOUIS (Learning Outcomes in Universities for Impact in Society), který pomáhá vyučujícím explicitně vymezit výsledky učení v oblasti obecných kompetencí a zakomponovat do výuky odborných předmětů takové postupy a aktivity, jež nejlépe umožní dosažení těchto cílů a přinesou také pozitivní společenský dopad.

„Učím ústavní právo a potřebuji, aby studenti dovedli efektivně řešit problémy v oblasti ústavního práva. Já sám však nejsem odborníkem na kompetenci řešení problémů, už několik let proto využívám LOUIS, který mně i studentům pomáhá rozvíjet tyto dovednosti spolu s kritickým myšlením nebo komunikací, ale také s přesnějším zaměřením zpětné vazby,“ vysvětlil Maxim Tomoszek z Právnické fakulty UP, jeden z garantů a organizátorů kurzu.

Kurz How to increase social impact of your teaching: Using  competence framework to improve your course byl koncipován jako BIP (blended intensive programme). Už v říjnu se 20 vyučujících a expertů na vzdělávání poprvé sešlo online, aby se připravili na fyzický program v Olomouci. Tam se během jednoho týdne seznámili s teoretickými základy kompetenčního rámce LOUIS a jeho přizpůsobením pro různé způsoby výuky. Lektoři představili jednotlivé komponenty rámce, jeho vztah k vzdělávacímu designu a jeho využití při tvorbě výukových materiálů či hodnocení studentů.

„Účastníci měli možnost diskutovat o svých zkušenostech, sdílet příklady dobré praxe a získat individuální podporu. Společně připravovali také osobní ‚akční plány‘, které jim pomohou při implementaci LOUIS do výuky,“ uvedla Markéta Šemberová, Aurora Education Developer a koordinátorka projektu Euridice na UP. Profesor Marco Biondi z Neapolské univerzity představil různé techniky angažované výuky a učení, včetně improvizačního divadla, storytellingu, konceptuálního mentálního modelování či sociálních her.

Nástroj LOUIS hraje důležitou úlohu také v projektu Euridice. Jedním z jeho výstupů bude společný mezinárodní studijní program, přinese však také samostatné kurzy celoživotního vzdělávání. „Nyní jsme právě ve fázi přípravy studijních programů i samostatných modulů. LOUIS je pro nás užitečný, protože definuje 16 klíčových dovedností a umožňuje nám zajistit, aby absolventi našich kurzů i studijních programů získali všechny kompetence potřebné pro orientaci v globální a digitální společnosti,“ řekla Anna Bon, hlavní koordinátorka projektu za VU Amsterdam.

Do Olomouce dorazila také Olena Mykolenko z Charkovské národní univerzity V. N. Karazina. „Naše univerzita má přes 10 000 studentů a v současnosti vyučujeme online. LOUIS nám může pomoci, aby naše výuka byla působivá a atraktivní. Já sama učím, takže se právě věnuji úpravám svého kurzu podle jeho zásad. Líbí se mi, že si společně se studenty řekneme, jakým aktivitám se budeme věnovat a proč, a potom si na konci semestru můžeme vyhodnotit, zda jsme se v konkrétních dovednostech skutečně zlepšili,“ popsala.

„LOUIS slouží jako společný jazyk napříč univerzitami. Umožňuje nám slaďovat podobu studijních programů a zahrnovat do nich výuku obecných kompetencí, a to nezávisle na konkrétní škole, studijním programu i předmětu. Těší mě, že se stejně jako spolupráce mezi evropskými vysokými školami postupně vyvíjí, vylepšuje a že jej využívá stále více vyučujících,“ uzavřela Christina Raab z Univerzity Innsbruck.  

Vzdělávací program ve formátu BIP zakončí ještě závěrečné online setkaní, naplánované na 18. listopadu. Účastníci budou mít možnost vzájemně sdílet a reflektovat, jak se jim daří postupovat v naplňování svých akčních plánů, a identifikovat další budoucí aktivity nebo podporu, které by jim umožnily své plány efektivně naplnit a zprostředkovat hlubší porozumění nástroji LOUIS svým kolegům.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)