Nedostatek pohybové aktivity a nadměrné sezení, sledování nevhodného obsahu, sociální izolace nebo kyberšikana. Nejen na tato rizika spojená s nezdravým používáním digitálních technologií a komplexní rozvoj odolnosti dětí vůči nim se pod hlavičkou projektu ReDiKid: Odolné dítě v digitálním světě zaměří multidisciplinární tým vedený vědci z Fakulty tělesné kultury UP. Výstupy čtyřletého projektu financovaného z Operačního programu Jan Amos Komenský najdou uplatnění v oblasti vzdělávání, legislativy a prevence rizikového chování.
Výzkumné aktivity řešitelů, které mají také posílit fyzickou, psychickou a sociální připravenost dětí na měnící se podmínky současného světa, se zaměří zejména na děti ve věku 9–11 let. „Toto období představuje kritickou fázi vývoje, kdy děti začínají intenzivně využívat digitální technologie, což významně ovlivňuje jejich digitální gramotnost, sociálně interakce i chování online. Navíc v tomto věku začíná docházet k zásadním psychologickým a kognitivním změnám, které formují jejich schopnost reagovat na digitální výzvy a rizika,“ vysvětlila hlavní řešitelka projektu Jana Pelclová, profesorka Institutu aktivního životního stylu FTK UP.
„Naším cílem je nejen teoreticky uchopit fenomén odolnosti dětí, ale také získat nové poznatky zaměřené na vztahy mezi odolností a rizikovým chováním, analýzu vnějších a vnitřních faktorů, jako jsou pohybové chování, digitální gramotnost a školní prostředí. Provedeme také laboratorní šetření psychofyziologických aspektů resilience, tedy schopnosti překonávat nepříznivé situace, a ambulantní sběr dat, který umožní získat jedinečné poznatky o chování jedinců v přirozených podmínkách a vlivu digitálních médií na jejich psychickou odolnost,“ dodala.
Jádro multidisciplinárního řešitelského týmu tvoří vědci z FTK UP, svojí odborností z oblastí duševního i fyzického zdraví nebo právních aspektů využívání digitálních technologií přispějí i kolegové z dalších pracovišť Univerzity Palackého, například pedagogické nebo filozofické fakulty. Do výzkumných aktivit se zapojí také odborníci z Masarykovy univerzity nebo Univerzity Hradec Králové a výzkumníci z prestižních zahraničních pracovišť, jako je Yale University v USA a Victoria University v Austrálii.
Získané poznatky budou využity ke vzniku cílených intervenčních a vzdělávacích programů zaměřených na rozvoj fyzické, psychické i sociální odolnosti dětí a adolescentů, například prostřednictvím podpory pohybové aktivity, zdravých spánkových návyků, digitální gramotnosti nebo sociálních dovedností. Zamýšlené workshopy a školení budou cílené na rodiče, pedagogy i odborníky pracující s dětmi a adolescenty.
Výstupy projektu budou také metodologie, které by měly nastavit nové standardy pro výzkum resilience a pohybového a digitálního chování dětí v českém i mezinárodním prostředí, provedené právní analýzy by měly ovlivnit úpravu právního rámce ČR pro lepší ochranu dětí v digitálním prostředí.
„Mám z tohoto projektu opravdu mimořádnou radost, nejen kvůli tomu, že jde o jediný projekt garantovaný Univerzitou Palackého, který uspěl ve výzvě zaměřené na společenské a humanitní vědy. Moc děkuji profesorce Janě Pelclové a všem, kteří přiložili ruce a hlavu k dílu, za dosud odvedenou práci a těším se na výstupy, které přispějí ke zdravější budoucnosti dětí,“ uvedl děkan FTK UP Michal Šafář.
Čtyřletý projekt ReDiKid: Odolné dítě v digitálním světě (reg. č. CZ.02.01.01/00/23_025/0008686) je financován z Operačního programu Jan Amos Komenský v rámci výzvy Společenské a humanitní vědy: člověk a lidstvo v globálních výzvách současnosti. Náklady na výzkumné aktivity jsou rozpočtovány na bezmála 150 milionů korun.