Debata o začínajících učitelích přinesla řadu podnětů

O začínajících učitelích debatovali studenti, vysokoškolští pedagogové i učitelé z praxe.
Foto: Martina Šaradínová
Středa 16. listopad 2016, 12:30 – Text: Martina Šaradínová

O přípravě studentů na učitelské povolání, pedagogických praxích, kariérním řádu i o nástrahách, které mladé absolventy čekají po nástupu do škol, hovořili mimo jiné účastníci besedy nazvané Začínající učitel přírodovědných předmětů a matematiky, která se ve čtvrtek uskutečnila na přírodovědecké fakultě. Účastníci se seznámili i se systémem pedagogických praxí na Slovensku.

„Setkání bylo určeno pro budoucí učitele přírodovědných předmětů, pedagogické pracovníky z didaktických oborů a učitele všech typů středních škol. Cílem besedy bylo seznámit účastníky s problematikou začlenění začínajících učitelů do pedagogické praxe,“ objasnila Jana Slezáková z Kabinetu pedagogické přípravy, která na setkání rovněž představila projekt nazvaný Efektivní adaptace začínajících učitelů na požadavky školské praxe řešený společně s pedagogickou fakultou.  

Například se slovenským systémem pedagogických praxí seznámila Soňa Čeretkováz Fakulty přírodních věd Univerzity Konštantina Filozofa v Nitře. Popsala například postavení pedagogických praxí v učitelském studijním programu, výběr cvičných učitelů a jejich spolupráci s univerzitou, úlohu didaktika odborného předmětu, dokumentaci a reflexi absolvované pedagogické praxe. V přednášce Jany Škrabánkové z Ostravské univerzity se účastníci dozvěděli o modelování logické struktury edukačního procesu a s velmi praktickými postřehy z praxe vystoupil například Lukáš Müller, který působí na Gymnáziu Jevíčko.

Zájem účastníků besedy o danou problematiku potvrdila závěrečná debata, která ani po třech hodinách nebrala konce. „Vzešla z ní celá řada výborných podnětů, které určitě využijeme při přípravě nového učebního plánu pro přípravu učitelů matematiky. Nemůžeme učit stále stejně, neboť okolnosti se proměňují a na vysokou školu přicházejí jiní studenti. Na to musíme reagovat a nároky přitom nesnižovat, ale spíše je zaměřit trochu jiným směrem,“ uvedl proděkan Josef Molnár.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)