O přípravě studentů na učitelské povolání, pedagogických praxích, kariérním řádu i o nástrahách, které mladé absolventy čekají po nástupu do škol, hovořili mimo jiné účastníci besedy nazvané Začínající učitel přírodovědných předmětů a matematiky, která se ve čtvrtek uskutečnila na přírodovědecké fakultě. Účastníci se seznámili i se systémem pedagogických praxí na Slovensku.
„Setkání bylo určeno pro budoucí učitele přírodovědných předmětů, pedagogické pracovníky z didaktických oborů a učitele všech typů středních škol. Cílem besedy bylo seznámit účastníky s problematikou začlenění začínajících učitelů do pedagogické praxe,“ objasnila Jana Slezáková z Kabinetu pedagogické přípravy, která na setkání rovněž představila projekt nazvaný Efektivní adaptace začínajících učitelů na požadavky školské praxe řešený společně s pedagogickou fakultou.
Například se slovenským systémem pedagogických praxí seznámila Soňa Čeretkováz Fakulty přírodních věd Univerzity Konštantina Filozofa v Nitře. Popsala například postavení pedagogických praxí v učitelském studijním programu, výběr cvičných učitelů a jejich spolupráci s univerzitou, úlohu didaktika odborného předmětu, dokumentaci a reflexi absolvované pedagogické praxe. V přednášce Jany Škrabánkové z Ostravské univerzity se účastníci dozvěděli o modelování logické struktury edukačního procesu a s velmi praktickými postřehy z praxe vystoupil například Lukáš Müller, který působí na Gymnáziu Jevíčko.
Zájem účastníků besedy o danou problematiku potvrdila závěrečná debata, která ani po třech hodinách nebrala konce. „Vzešla z ní celá řada výborných podnětů, které určitě využijeme při přípravě nového učebního plánu pro přípravu učitelů matematiky. Nemůžeme učit stále stejně, neboť okolnosti se proměňují a na vysokou školu přicházejí jiní studenti. Na to musíme reagovat a nároky přitom nesnižovat, ale spíše je zaměřit trochu jiným směrem,“ uvedl proděkan Josef Molnár.