Konference Zelená železnice: fórum k tématu udržitelné mobility přivedla do auly Pedagogické fakulty Univerzity Palackého nejen odborníky na železniční dopravu, infrastrukturu a podnikání, ale také veřejnost a desítky studentů a studentek. Řečníci představili železnici jako udržitelný a ekonomický způsob dopravy i pracovní příležitost pro mladou generaci. Ve spolupráci s UP akci pořádala Správa železnic a Hospodářská komora ČR.
Účastníky fóra přivítal na půdě Univerzity Palackého jménem rektora Martina Procházky prorektor pro strategii a vnější vztahy Michal Malacka. Zdůraznil, že železniční doprava je tu pro všechny, a proto se i její rozvoj a opatření, která je nutné učinit, týkají nás všech. Zároveň mohou být velkou příležitostí do budoucna.
Jedním z cílů fóra totiž bylo upozornit studenty na příležitosti, které rozvoj a modernizace železniční dopravy přinášejí, a to nejen pro ryze technické obory. Jak připomněl ředitel odboru strategie Správy železnic Jiří Pavel, železnice slučuje všechny vědní obory do jednoho jmenovatele – a to je dráha. V současnosti se profesní skladba na železnici rychle mění. „Na vzestupu jsou povolání jako vývojář, datový specialista, programátor, diagnostik, energetik, dispečer či konstruktér jízdního řádu,“ podotkl ředitel odboru přípravy staveb SŽ Pavel Paidar.
Svou roli na železnici bude hrát i umělá inteligence, a to jako expertní systém v datových skladech, který pomůže nacházet příležitosti, optimalizovat dopravu či efektivně využívat personál.
„Rozvoj železniční dopravy je pro novou nastupující generaci obrovskou příležitostí, aby našli svou příležitost v tak dynamickém oboru, jako je modernizace železnice v Evropě. Jsem rád, že jako Hospodářská komora můžeme být u toho a napomáhat, abychom na školách dokázali připravovat studenty pro budoucí zaměstnání. V této oblasti je čeká dobrá, dobře honorovaná a zajímavá práce, kterou budou zásadním způsobem ovlivňovat digitalizace, robotizace a nakonec i využití umělé inteligence,“ řekl prezident Hospodářské komory ČR Zdeněk Zajíček.
Zástupci oborových organizací ŽESNAD.CZ a SVOD Bohemia ukázali železnici jako koncept, který může v dlouhodobém horizontu smysluplně fungovat pouze za společného provozování osobní a nákladní dopravy. Upozornili na stávající vyčerpanou kapacitu tratí, která neumožňuje plnit závazky týkající se přesunu nákladní dopravy ze silnic na koleje. Představili proto plánované projekty včetně stavby vysokorychlostní trati v oblasti Moravské brány. Její trasování je projektováno s respektem k obyvatelstvu i krajině, z velké části totiž prochází v těsné blízkosti CHKO Poodří. Po dokončení umožní spojení Olomouce a Ostravy za 26 minut, v další fázi pak spojení Brna s Olomoucí za 25 minut.
Jednou z dalších priorit současné železnice je podle řečníků jednoznačně elektrizace. Zatímco v ČR je elektrifikováno okolo 30 % tratí, v zahraničí je to běžně přes 50 % a ve Švýcarsku 100 %. Diskutovány byly i udržitelné varianty napájení tam, kde se elektrizace nevyplatí, jako je provoz na baterie, vodík či rostlinné oleje.