Pavla Dobešová, Kamil Kopecký a René Szotkowski, odborníci z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého, připravili zbrusu novou přílohu Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR.
Tým odborníků z Pedagogické fakulty Univerzity Palackého zpracoval důležitý metodický materiál, v němž se zaměřil na problematiku Rizikového sexuálního chování.
„Po patnácti letech mají pedagogové – ale třeba i policisté – všech úrovní k dispozici hutný, odborný materiál, který mohou využívat v každodenní praxi,“ okomentoval novou přílohu 18 Metodického doporučení jeden z autorů dokumentu Kamil Kopecký, vedoucí Centra prevence a rizikové komunikace PdF UP. Zároveň upozornil na nezanedbatelný celospolečenský dosah materiálu – cílovou skupinu totiž tvoří minimálně sto padesát tisíc učitelů, kteří se metodickým doporučením MŠMT ČR mají řídit.
Jako rizikové sexuální chování lze označit projevy v oblasti sexuality dítěte, jež s sebou nesou zdravotní, sociální, psychologická, výchovná a jiná rizika. Mohou závažně ovlivnit zdraví dítěte i jeho další psychosexuální vývoj. Patří k nim například předčasný začátek pohlavního života, promiskuita či anonymní sex, prostituce, nepřiměřené projevy sexuality vůči vrstevníkům, dětem i dospělým a podobně. S uvedeným souvisí riziko přenosu pohlavní nákazy i otázka nechtěného těhotenství či sexuálního zneužívání ve všech jeho formách.
Rizikové sexuální chování bývá také provázáno s abúzem návykových látek. Ve spojení s digitálními technologiemi nabývá pak zcela nových rozměrů a odborníci se ním setkávají už u dětí před nástupem do puberty. Jde o konzumaci pornografie, s ní spjatý sexting a další na něj navazující rizikové komunikační fenomény, například kybergrooming, kyberšikana atd. Dítě nemusí být jen obětí, ale i aktivním konatelem, následky však mohou být v obou případech nezměrné.
Metodické doporučení Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních vychází z rozsáhlých informačních zdrojů, a nabízí tak komplexní náhled na celou problematiku. Vymezuje aktuální terminologii a identifikuje nové rizikové jevy a chování. Zaměřuje se na začlenění prevence do školního vzdělávacího programu a školního řádu. Popisuje jednotlivé instituce v systému prevence a roli pedagogického pracovníka, definuje školní preventivní program a doporučuje postupy škol a školských zařízení při výskytu rizikového sexuálního chování.
Více zde. Plný text přílohy 18 Metodického doporučení k primární prevenci rizikového chování (Rizikové sexuální chování) naleznete zde. Metodické doporučení včetně všech příloh pak najdete zde.