Vzájemná výměna informací o možnostech spolupráce a zvýšení zájmu středoškoláků o přírodovědné obory - to byly hlavní cíle čtvrtečního setkání vedení přírodovědecké fakulty s řediteli fakultních škol. Účastníci se mimo jiné dozvěděli o práci Centra regionu Haná a Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů, s vedením fakulty diskutovali i o přípravě budoucích učitelů.
„Spolupráce se středními školami je pro nás klíčová a jsme rádi, že máme skutečně fungující síť fakultních škol.“ Těmito slovy uvítal zástupce zhruba čtyř desítek fakultních škol děkan Ivo Frébort, který mimo jiné poděkoval za spolupráci při pedagogických praxích. Zdůraznil také, že přírodovědecká fakulta je orientovaná na vědu a do výzkumu se mohou zapojit i studenti.
„Je pro nás důležité přenášet naše výsledky i směrem k veřejnosti a vaším prostřednictvím propagovat přírodní a technické obory mezi středoškoláky. Pokud uvidí, jak špičková věda se u nás dělá a jaké uplatnění díky tomu mohou mít v budoucnu, věřím, že se k nám budou hlásit stále kvalitnější uchazeči,“ uvedl děkan.
Potvrzením jeho slov byla i odezva na prezentace Pavla Tučka z Regionálního centra pokročilých technologií a materiálů a Libora Hájka z Centra regionu Haná. Představili nejen hlavní výzkumné směry, ale i možnosti aplikací jejich výsledků v praxi. Oba potvrdili, že vědci se významně podílejí i na výuce studentů, vedou jejich bakalářské či diplomové práce a dělí se s nimi o své zkušenosti. Vyzvali rovněž k návštěvě center i dalších pracovišť na fakultě.
„Prezentace mě velmi zaujaly. Dozvěděl jsem se řadu nových informací a současně to byla inspirace k hledání způsobů, jak studenty k přírodním vědám více přivést. Určitě souhlasím s tím, že nejúčinnější formou je exkurze na pracovištích, protože když toto naši studenti uvidí, uvědomí si možnosti, které jim přírodní vědy nabízejí. Pro mnohé z nich jsou totiž stále spíše abstraktním pojmem a toto by mohla být cesta, jak je motivovat,“ uvedl ředitel gymnázia v Zábřehu Martin Paclík. Ocenil i zájem fakulty mít se středními školami úzké kontakty. „Jsem rád, že tato spolupráce funguje, i když musím sebekriticky říct, že z naší strany to není zcela ideální. Budu muset více motivovat i naše pedagogy,“ podotkl.
Hosté ze středních škol se seznámili rovněž s děním na fakultě v letošním roce a získali přehled o aktivitách fakulty, které jsou určeny i pro středoškoláky. Další část setkání patřila diskuzi o přípravě budoucích učitelů, pedagogických praxích na školách i problémech, s nimiž se začínající učitelé na školách setkávají. Řadu podnětů do debaty přineslo vystoupení Jany Slezákové z Kabinetu pedagogické přípravy.