Na půdě pedagogické fakulty se utkalo na 140 robotů ve 3 hlavních soutěžních disciplínách – Stopař (Line Follower), MiniSumo a Lego konstruktér (Lego Constructor). Jedné z největších robotických soutěží se zúčastnilo na 200 nadšenců tzv. „chytré techniky“.
Konstrukční robotika se postupně stává významným tématem technického vzdělávání na základních školách. Potřebu rozvíjet u mladé generace schopnost vytvářet programovatelná technická zařízení vyvolává současný požadavek společnosti na technologické inovace. I v běžném životě se téměř každý z nás setkává s „chytrými“ technologiemi, které nám usnadňují život. V oblasti výroby hovoříme o tzv. průmyslu 4.0.
Uspořádaná soutěž se dlouhodobě zaměřuje na podporu talentovaných dětí a mládeže, konkrétně takových, kteří dokáží „technicky myslet“, jsou kreativní, a k tomu navíc ovládají logiku a algoritmizaci. Stavba robotů totiž zahrnuje dvě složky, jednak konstruování, kdy je nezbytné zapojit technickou představivost, umět stanovit parametry a zrealizovat vlastní fyzické sestavení robota, a dále programování. Při něm je nezbytné zvážit celkovou situaci, vyhodnotit strategii, stanovit vhodný algoritmus a následně robota naprogramovat.
Soutěž napomáhá odhalovat technické talenty, což je velmi významné. Učitelé na základních a středních školách tak mají poté příležitost nabízet žákům se zájmem o robotiku podnětnější úlohy a motivovat je k ještě lepším studijním výsledkům. Otevírá se tím prostor k pozitivnímu ovlivňování rozhodování žáků o jejich dalším profesním směřování a volbě technických oborů, které jsou nyní velmi žádané.
Soutěž pod vedením Mgr. Radima Děrdy uspořádalo Centrum Robotiky Olomouc, které je součástí katedry technické a informační výchovy PdF UP. Toto pracoviště se dlouhodobě specializuje na technické vzdělávání a přípravu učitelů techniky. Konkrétně lze studovat moderně pojaté studijní programy Technika a praktické činnosti (Bc.) a Učitelství Techniky pro SŠ a praktických činností pro 2. st. ZŠ (Mgr.), které jsou jedinečné a jsou nabízeny pouze Univerzitou Palackého v Olomouci. Specifikum spočívá zejména v odladěnosti programů tak, aby byly atraktivní i pro děvčata a poskytovaly vysokou uplatnitelnost na trhu práce. V současnosti mají absolventi široké uplatnění, jelikož kvalifikovaně zajišťují výuku mnoha vyučovacích předmětů, např. pracovní vyučování (dílny), digitální technologie, příprava pokrmů a pěstitelské práce, výchova k volbě povolání. Navíc je ministerstvem připravován předmět Technika, což uplatnitelnost ještě zvýší. Absolventi též získávají oprávnění kvalifikovaně vyučovat i na středních školách.
Koncepce studijních programů vychází z potřeb školství pro 21. století, kdy se i školy samotné začínají proměňovat s ohledem na vzdělávací výzvy budoucnosti, viz článek o inovaci výuky na Základní škole v Dolních Břežanech.
Jiří Dostál, vedoucí katedry technické a informační výchovy PdF UP
Rozhlasová reportáž o soutěži ZDE.
Fotoalbum zachycující průběh soutěže ZDE.