Ačkoliv pondělky v muzeích obvykle platí za zavírací den, v Pevnosti poznání a v areálu Korunní pevnůstky je během května i v úvodu týdne pořádně živo. Může za to program, který připravila Cyrilometodějská teologická fakulta UP společně s Centrem popularizace Přírodovědecké fakulty UP a spolkem ATOMIKA pro školy z Olomoucka s cílem pomoci jim s integrací ukrajinských žáků do třídních kolektivů.
Během SrdceDnů si děti mohou vyzkoušet a užít řadu venkovních i vnitřních vzdělávacích a pohybových aktivit, úkolů a her, při nichž se něco dozvědí a naučí, pobaví se a zároveň se navzájem více poznají. Na patnácti připravených stanovištích si například vyrobí sopku, odhalí některé taje fyziky a chemie, rozluští šifrovanou zprávu rozesetou v terénu nebo třeba projdou tzv. slepou stezku.
O venkovní stanoviště se postarali lektoři spolku ATOMIKA, jehož tým tvoří zejména absolventi a studenti Fakulty tělesné kultury UP a jenž provozuje všestrannou pohybovou přípravku pro děti s názvem Svišti v pohybu. „Vybrali jsme několik aktivit zaměřených na spolupráci, komunikaci a rozvoj důvěry, zároveň si žáci mohou vyzkoušet některé technické aktivity, u kterých rozvíjejí své schopnosti, jako je síla, koordinace nebo trpělivost. Jde o činnosti, při kterých se dá velice dobře pozorovat fungování skupiny,“ uvedl spoluzakladatel spolku Michal Půža.
„Na aktivitách ve vnitřních prostorách spolupracujeme s animátory z Pevnosti poznání, kromě spolupráce jsou zaměřené i na objevování, zvídavost a touhu učit se. Tři stanoviště jsou pak zaměřená na hledání toho, co mají české a ukrajinské děti, a také naše země, společné, jak se mohou domluvit a vzájemně si pomáhat,“ přiblížila koordinátorka programu SrdceDnů Iva Morongová z Institutu sociálního zdraví CMTF UP (OUSHI).
Připravenými interaktivními stanovišti projde až 700 žáků prvního i druhého stupně ze dvanácti škol z Olomouce a blízkého okolí. První dva termíny se vydařily a užili si je nejen školáci, ale i jejich učitelé a rodiče. „Jsem nadšená. Na první pohled bylo vidět, že děti už po tom měsíci nebo dvou, kdy se znají, docela dobře vzájemně komunikují. Skupinky krásně spolupracovaly, aktivity je bavily a věřím, že i dobře nastartovaly možnost dalšího poznávání a chuti táhnout společně za jeden provaz,“ řekla Iva Morongová.
„Ze strany učitelů jsme zaregistrovali také jen kladné reakce. Byli rádi, že se mohli zúčastnit, a věřím, že pro ně měla přínos i diskuze se zástupci ostatních škol, kde mohli vzájemně sdílet své zkušenosti týkající se práce s ukrajinskými dětmi,“ dodal Lukáš Hodis z OUSHI s tím, že květnový program pro školy je součástí projektu podpořeného Fondy EHP v rámci dotačního programu Vzdělávání.
„Projekt SrdceDen vznikl s cílem pomoci při inkluzi žáků se speciálními vzdělávacími potřebami, v současné situaci jsme jej primárně zaměřili na integraci ukrajinských dětí. Kromě akcí v Pevnosti poznání ale projekt zahrnuje i další aktivity, které budeme realizovat až do června příštího roku. Školám nabídneme dlouhodobou podporu odborníků, zejména speciálních pedagogů a psychologů, sérii teoretických workshopů za účasti zástupců norských partnerských škol a také praktické workshopy zaměřené na začlenění dětí do kolektivu pod vedením Sdružení D,“ uzavřel Lukáš Hodis.