V českém prostředí jedinečný workshop Umění v medicíně připravila pro své studenty Lékařská fakulta UP ve spolupráci s katedrou výtvarné výchovy Pedagogické fakulty UP. Cílem je přispět pomocí metod umělecké výchovy k rozvoji osobnosti budoucích lékařů a jejich schopností nahlížet na člověka ve všech souvislostech, rozumět emocím i zvládat stres.
Iniciátorem nevšední nepovinné novinky v rozvrzích studentů programů Všeobecné lékařství a General Medicine je Vít Procházka, prorektor UP pro komunikaci a studentské záležitosti a profesor Hemato-onkologické kliniky LF UP a FNOL, který se nechal inspirovat podobnou výukou při návštěvě University of Minnesota.
„Studium medicíny je poměrně specifické a celkem úzce zaměřené na osvojování si vědomostí a ‚hard skills‘. Lékařská praxe ale není jen o nich. Lékař musí využívat i dovednosti, jako je schopnost být kreativní, empatický, proaktivně přistupovat k řešení problémů nebo zvládat vlastní stres. Tímto workshopem chceme studentům medicíny nabídnout možnost osobnostního rozvoje, přičemž při tvorbě a reflexi nějakého díla se člověk poznává a může vyjádřit své vnitřní pocity. Zároveň si studenti odpočinou od náročného studia, poznají jiné části univerzity, a protože jsme workshop vypsali i pro naše zahraniční studenty, bude mít efekt i v oblasti interkulturních kompetencí,“ řekl Vít Procházka.
První setkání na půdě Uměleckého centra UP již proběhlo. Odbornice na artefiletiku, vzdělávání prostřednictvím uměleckých technik, Petra Šobáňová a Jana Jiroutová patnáctku budoucích lékařů i prorektora Procházku mimo jiné pomyslně vzaly do zahrady staré nemocnice ve francouzském Arles, kterou zvěčnil Vincent van Gogh, aby ji následně rychlou akční malbou přenesli do místnosti na konviktu. Někteří přitom ani nepoužívali štětce a malovali vlastníma rukama.
Přestože součástí workshopu byla i náročnější aktivita s reflexí zachyceného děje, emocí a vztahů na vybraných reprodukcí ze zdravotnického prostředí, hodnotili studenti setkání velmi pozitivně. „Bylo to moc příjemné. Dokázali jsme se otevřít a nikdo neměl problém před ostatními mluvit o tom, co kreslil a proč. Bylo fajn na chvíli si sednout, zpomalit, uvolnit se. Líbilo se mi, že jsme i dokázali spolupracovat a pomáhat si, taková spolupráce je i v medicíně potřeba. Hlavně jsem si trochu oddychla…“ zaznělo v závěru od účastníků, kteří sice studují medicínu, ale každý dříve k nějaké oblasti umění přičichl – ke kresbě, hře na hudební nástroj nebo tanci.
Jak připomněla Petra Šobáňová, šlo jen o ochutnávku. „Během jednoho setkání nelze zcela naplnit cíle předmětu, proto bychom zájemce rádi pozvali k dalším třem navazujícím workshopům. Umělecké aktivity studentů medicíny jsme se přitom rozhodli podpořit zvláštním stipendijním programem. V rámci něj se předpokládá jednak účast na workshopech a jednak volná domácí tvorba. Účastníci mohou po domluvě využít také zázemí ateliérů katedry výtvarné výchovy. Projekt vyvrcholí kolektivní výstavou vzniklých prací,“ prozradila proděkanka PdF UP pro vnější vztahy a inovace.