UPlikace nově umožní zasílání krizových upozornění v případě mimořádných situací

Středa 27. listopad 2024, 15:00 – Text: Gabriela Sýkorová Dvorníková

Unikátní nástroj pro komunikaci se studujícími a pracujícími v případě krizových situací nabídne od zítřka oficiální mobilní aplikace Univerzity Palackého – UPlikace. V případě nebezpečí či závažné provozní události v některé z univerzitních budov umožní zaslání zprávy obsahující základní informace a pokyn, jak se zachovat.

Vybudovat masivní krizovou komunikační síť umožnila univerzitě její UPlikace, kterou dlouhodobě využívá přes 90 % studujících a řada akademiků a akademiček. Nově bude včetně krizového modulu přístupná i neakademickým pracujícím.

„Nejen události posledních měsíců nás, stejně jako ostatní univerzity, donutily se zaměřit na monitorování a posilování bezpečí na univerzitě včetně operativní komunikace s našimi studujícími a zaměstnanými. Všem, kteří ještě UPlikaci nevyužívají, nyní doporučujeme její instalaci do mobilního zařízení,“ řekl vedoucí pracovní skupiny k zajištění bezpečnosti na UP kancléř Martin Tomášek.

S nastavením pomůže uživatelům průvodce

Krizový modul bude v UPlikaci zprovozněn 28. listopadu 2024. Všem jejím uživatelům se automaticky zobrazí průvodce, v němž upřesní místa a budovy, ve kterých se v průběhu semestru nachází. Studující a akademici mají budovy, ve kterých se podle svého rozvrhu v daném semestru vyskytují, rovnou přednastaveny podle STAGu. Doporučeno je však projít si v UPlikaci veškerá nabízená místa a doplnit výběr o další, ve kterých se v průběhu semestru pohybují – například knihovnu, menzu či koleje.

„Krizové zprávy budou cíleny podle lokality, kde mimořádné události došlo. Pokud má uživatel v aplikaci budovu aktivovanou, protože v ní má výuku, pracovní povinnosti nebo se na místě v průběhu semestru vyskytuje, oznámení obdrží. Pokud se někde na UP vyskytne jednorázově a budovu aktivovánu nemá, zpráva mu nepřijde. Ambicí krizového modulu v UPlikaci však není, a není to ani technicky možné, stoprocentní pokrytí osob vyskytujících se na místě mimořádné události. Nicméně čím víc uživatelů zprávu obdrží, tím vyšší je pravděpodobnost, že informaci rozšíří i k ostatním ve svém okolí,“ vysvětluje Martin Tomášek s tím, že automatickou identifikaci polohy dle mobilu mohou k zasílání krizových zpráv využívat pouze složky integrovaného záchranného systému (IZS). S novým semestrem se studujícím a vyučujícím seznam označených budov automaticky rozšíří o další podle nadcházejícího rozvrhu.


Funkce pokrývá především budovy ve správě UP

Budovy a místa, která uživatel v nabídce krizového modulu UPlikace nenajde, nejsou v systému zahrnuty, protože nejsou pod kontrolou Univerzity Palackého. Areál Holice je pak veden jako jedno místo a uživateli, který jej má označen, přijde oznámení o dění ve kterékoliv tamní budově.

„UPlikace přebírá budovy a místa ze systémů univerzity, jako jsou STAG, SAP či Inet, což je právě případ areálu Holice. Zároveň nemůže krizový modul v aplikaci některé budovy nabídnout, byť v nich třeba probíhá výuka, protože nejsou ve správě univerzity a nemáme záruku, že bychom se o krizové situaci včas dozvěděli. Typicky se jedná například o zimní stadion,“ upřesnil Martin Tomášek.

Neakademičtí a zahraniční pracující na UP

Zcela nově mají možnost přihlásit se do UPlikace, stejným způsobem jako do Portálu UP, také vědečtí a tzv. ostatní zaměstnanci a zaměstnankyně UP (např. technickohospodářští, dělničtí zaměstnanci a zaměstnankyně), krizový modul je i pro ně součástí aplikace. Budovy, ve kterých se často vyskytují, si sami vyberou a zaznačí v její nabídce. V aplikaci dále najdou také aktuality a informační servis z UP nebo mapu univerzitních budov.

Krizová oznámení budou uživatelům odesílána dvojjazyčně, v češtině i v angličtině, využívání UPlikace je tedy doporučeno i zahraničním studujícím a zaměstnancům univerzity.


Hlasitá notifikace při vypnutém zvuku

Aby mohlo zasílání krizových oznámení fungovat skutečně efektivně, umožní UPlikace uživatelům aktivovat hlasité upozornění i při vypnutém zvuku. „Abychom mohli tuto funkci použít, bylo potřeba vyžádat si u Apple i Google speciální povolení nestandardní notifikace, používané například v případě živelných pohrom a dalších výjimečných situací, což se úspěšně podařilo,“ vysvětlil Lukáš Novák ze společnosti beecode, která UPlikaci vyvíjí, a upřesnil, že krizové zprávy budou dvou typů. Jedna využívá běžné notifikace, které se chovají v souladu s uživatelským nastavením vibrací/zvuku a hlasitosti. Druhá varianta je urgentní krizová zpráva, která na sebe upozorní výstražným zvukem, a to i v případě vypnutého vyzvánění, zvuků či zapnutého režimu Nerušit. Podrobnosti jsou vysvětleny v otázkách a odpovědích pro uživatele.

Poslechněte si ukázku výstražného tónu:


UPlikace nenahrazuje informace IZS

Nový modul pro zasílání krizových a provozních zpráv studujícím a pracujícím na UP v žádném případě nenahrazuje informace či výstrahy IZS (hasiči, policie, zdravotnická záchranná služba). V případě paralelního oznámení prostřednictvím sirén, místního rozhlasu, cílených SMS zpráv integrovaného záchranného systému apod. zůstávají pokyny od IZS vždy nadřazeny. Samotné krizové sdělení v UPlikaci pak není ani plnohodnotnou zárukou záchrany či pomoci, vždy je potřeba jednat samostatně, s rozmyslem a reagovat na aktuální vývoj situace přímo v místě události.

„Smyslem krizových oznámení v UPlikaci je co nejrychleji informovat studující a pracující na univerzitě o mimořádné události v dané lokalitě či budově. Zprávy rozesílají vybraní a proškolení zaměstnanci a zaměstnankyně univerzity, vždy je však potřeba použít vlastní rozum a zhodnotit situaci na místě. Pokud by se rozhodly UPlikaci pro její široký dosah využít k informování a pokynům přímo složky IZS, ve zprávě to bude důrazně uvedeno,“ upřesnila vedoucí bezpečnostního oddělení UP Jitka Langová.

Další informace o UPlikaci najdete na webu. Jeho součástí jsou také nejčastější otázky a odpovědi k jejímu novému modulu bezpečnostních upozornění.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)