Vzácná umělecká díla z regionu východních Čech jsou k vidění na velké výstavě Uprostřed Koruny české – Gotické a raně renesanční umění východních Čech 1250–1550, kterou připravilo Muzeum východních Čech v Hradci Králové.
Autorkou výstavy je Helena Dáňová z Ústavu dějin umění AV ČR. Expozici následně doplní vydání velkého třísvazkového výstavního katalogu, hlavního vědeckého výstupu projektu, na jehož vypracování se podílely více než čtyři desítky vědeckých pracovníků a specialistů řady historických a uměleckých oborů a jehož odpovědným řešitelem je Ivo Hlobil katedry dějin umění FF UP.
Výstava skýtá ucelený pohled na bohatství historického regionu východních Čech, k němuž patřilo až do doby Marie Terezie Kladsko, v období od 13. do 16. století. Dosud málo známý fond středověké a raně renesanční výtvarné kultury východočeského regionu ukazuje v širokých kulturně historických souvislostech střední Evropy. Návštěvníci si mohou prohlédnout přes 400 uměleckých předmětů zahrnujících sochy, deskové obrazy, celé středověké oltáře, knižní malbu, archiválie, umělecké řemeslo, archeologické památky a doklady každodennosti středověkého člověka. „Je to vůbec poprvé v historii muzea v Hradci Králové, kdy je takto komplexně ukázána kultura regionu východních Čech od doby posledních Přemyslovců až do konce období vlády jagellonské dynastie,“ uvedla kurátorka výstavy Markéta Pražáková z Muzea východních Čech.
Vystaveny jsou například dochované pozdně středověké chrudimské oltáře, patřící ke skvostům výtvarného umění 16. století. Výjimečně je tak k vidění například nově zrestaurovaný oltář svaté Kateřiny z kostela svaté Kateřiny v Chrudimi. Jedním z největších exponátů, který zapůjčila Moravská galerie v Brně, je epitaf Markéty, manželky Jana Ratolda, datovaný rokem 1431, který patří nejen k největším dochovaným středověkým epitafům v Čechách, ale i k největším dochovaným středověkým obrazům.
Početný soubor dřevěných polychromovaných soch pak doplňuje celkový obraz výtvarné kultury regionu. Autorům výstavy se podařilo shromáždit i velké množství zlatnických prací z východních Čech. Mezi nimi vynikají velké procesní monstrance z počátku 16. století či bohatě zdobené kalichy.
Výstava sleduje také proměnlivé vztahy mezi východními Čechami a sousedními oblastmi a seznamuje příchozí i se zapůjčenými díly z Polska, Německa a Rakouska, mezi které patří například cestovní oltářík litomyšlského biskupa Albrechta ze Šternberka nebo iluminovaný kodex dalšího litomyšlského biskupa Jana Železného.
Výstava je k vidění do 28. června.
Výstava je hlavním výstupem projektu podpořeného programem Ministerstva kultury ČR NAKI II.: Gotické a raně renesanční umění ve východních Čechách. Výzkum, interpretace, prezentace (č. projektu DG16P02B003). Projekt je řešen ve spolupráci Univerzity Palackého, Národního památkového ústavu, Ústavu dějin umění Akademie věd České republiky a Muzea východních Čech v Hradci Králové.