Dají se data přetvářet v umění? Odpověď nabídne včera zahájený Mezinárodní festival populárně-vědeckého filmu Academia Film Olomouc, jehož jedna sekce se zaměřila na vizualizaci dat. Organizátoři se v části nazvané Představ si fakta propojili s Muzeem umění Olomouc a jeho letošní největší výstavní akcí trienále současného středoevropského umění UNIVERSUM.
AFO se letos opět koná online. Až do 11. května je možné na platformě www.watchandknow.cz vidět stovku těch nejlepších dokumentů, které se věnují vědě. Program přehlídky se dělí na dvě linie. První je filmová, kde se utkávají ty nejlepší popularizační dokumenty z posledních dvou let. Druhou jsou dramaturgické oblouky nesoutěžních sekcí, kde se AFO prostřednictvím filmů, přednášek, ale i videoher, literatury či výstav snaží představit a pomocí vědy vysvětlit naléhavé společenské fenomény. „Letos se věnujeme tématu vizualizace dat a jejich využití ve vědě i umění, které zastřešuje sekce Představ si fakta,“ vysvětluje ředitel AFO Jakub Ráliš.
Vizualizace surových dat v grafech, mapách i uměleckých projektech nezůstává pouze u přepisu. „Je to proces hledání informací, jejich kombinace, interpretace a vizuálního zpracování. I pro autora je to napínavý tvůrčí příběh plný nejistoty, protože nikdy dopředu netuší, jaké informace se mu podaří získat a jaký bude jejich konečný tvar,“ říká Barbora Kundračíková, hlavní kurátorka trienále. „My vizualizaci zkoumáme jako užitečný nástroj, ale vnímáme i její negativa, druhotné jevy, které označujeme jako vizuální šum nebo přímo smog.“
Na zájemce o tuto část festivalu čekají čtyři dokumentární snímky. Například Kosmický zoom Evy Szasz z roku 1968 či Unknown Fields: Madagascar – A Treasured Island. Sekce dále představí tři videoperformance, které rámuje rozhovor s australským digitálním umělcem Andym Thomasem, autorem Visual Sounds of Amazon. A součástí je také průprava v tvorbě grafů a vizualizací ze surových dat s datovou žurnalistkou Kristinou Zákopčanovou.
Přestože je letošní AFO stejně jako loni online, díky spolupráci s Muzeem umění vykročí sekce Představ si fakta částečně do reálného světa a částečně realitu rozšíří. Místem setkání, diskuze, spojení reality a virtuality bude třicetimetrová ohrada Muzea umění – budoucího Středoevropského fóra (SEFO) – v blízkosti centra města.
Na ohradě je interaktivní instalace na pomezí vědy a umění, kterou vytvořil grafik AFO Matěj Vázal. Pouhým okem je čitelná pouze polovina vizuálního zážitku. Celý obsah získá zvídavý divák teprve díky rozšířené realitě (AR – augmented reality). Musí si stáhnout zdarma do telefonu aplikaci Artivive a potom namíří čočku fotoaparátu na bubliny na zdi. Díky tomu spatří kurátorský výběr vědeckých projektů a uměleckých děl na téma vizualizace. Patří do něj třeba isotypy Otto Neuratha, landartové projekty Agnes Deneés nebo futurismy Stano Filka. A součástí je také originální instalace Attily Csor̈gő, která vzniká přímo pro ohradu a v květnu se přelije z virtuálního prostředí do toho reálného.
Ohrada tímto přestává plnit svou původní funkci reklamního poutače a stává se vstupem do nového světa – dat, informací a zkušeností, vědeckých i uměleckých projektů a expozic. Vzniká tak venkovní galerie AFO-SEFO, která bude v provozu 24 hodin denně a 7 dní v týdnu. „Na AFO přirozeně naváže program spadající už přímo do rámce trienále současného středoevropského umění, které začíná 24. 6. 2021,“ říká Barbora Kundračíková. Tehdy se ohrada otevře návštěvníkům. „Právě prolomení ikonické ohrady je zásadním momentem trienále – v proluce vznikne letní scéna SEFO věnovaná formování veřejného prostoru, na kterém se kromě AFO podílí řada dalších kulturních subjektů působících v Olomouci včetně města. Na ni pak naváže intervence Dana Gregora nazvaná Tichý křik. Díky všem aktivitám se snad toto místo změní ve skutečné fórum,“ říká Barbora Kundračíková.