Jak dát starým věcem nový život, poradí Reuse den na Univerzitě Palackého

Foto: Vojtěch Duda
Středa 23. říjen 2024, 8:00 – Text: (mz)

Nejlepší odpad je ten, který nevznikne. Jak najít starým věcem další využití nebo jak je přetvořit v něco zcela nového? Univerzita Palackého v Olomouci (Udržitelná univerzita) a Česká federace nábytkových bank a reuse center pořádají v sobotu 2. listopadu Reuse den na UP, během nějž se bude veřejnost moci zdarma zúčastnit kreativních workshopů na téma využití odpadu jako zdroje k tvorbě a upcyclingu. Akce dále nabídne přednášky o fast fashion a prevenci vzniku odpadu nebo velký swap, tedy bezplatnou výměnu předmětů mezi návštěvníky. Reuse den je součástí programu Olomouc Design Days.

Celodenní komunitní akci, zaměřenou na principy udržitelnosti a cirkulární ekonomiky, bude od 10 do 17 hodin hostit olomoucký Konvikt (Umělecké centrum UP). Po celý den zde bude probíhat swap, kam návštěvníci mohou přinést věci v dobrém stavu, které se jim už nehodí, a něco jiného si odnést. Výstava, připravená organizací Na Zemi, představí komplexní problematiku tzv. fast fashion, tedy velmi levné a dostupné módy, která se vyrábí v obrovském množství bez ohledu na životní prostředí či pracovní podmínky zaměstnanců.

„Nejlepší odpad je ten, který nevznikne – tím se snažíme řídit i na Univerzitě Palackého. Během Reuse dne proto chceme spolu s partnery nejširší veřejnosti ukázat, jak toto heslo aktivně naplňovat v praxi. Naučíme se, jak dávat starým věcem nový život místo jejich vyhazování na skládky, a tím šetřit omezené zdroje surovin a energie. Společně můžeme žít udržitelněji a předat našim dětem lepší svět,“ představuje hlavní myšlenku programu Miroslava Zavadil, referentka udržitelného rozvoje UP.

Důležitou součástí akce proto budou kreativní workshopy, při nichž si budou moci návštěvníci vyzkoušet tvoření ze zbylých osiřelých ponožek nebo techniku upcyklace oblečení formou tisku. Pro nejmenší návštěvníky připraví pestrý program Lesní klub Doubraváček. Chybět nebudou ani inspirativní přednášky od zástupců expertních organizací. Budeme hovořit o problematice fast fashion nebo o tom, co je to reuse systém a jak se do něj každý z nás může zapojit. Zkušenosti z praxe návštěvníkům předají zástupci nově vzniklého olomouckého reuse centra Druhá Dobrodruhá.

Reuse den na UP pořádá Univerzita Palackého ve spolupráci s Českou federací nábytkových bank a reuse center, z. s. Ta dlouhodobě cílí své aktivity směrem k vizi České republiky bez zbytečného odpadu. V letošním roce organizuje deset Reuse dnů po celé České republice, během nichž ukazuje, jak jednoduše se může každý zapojit a zasadit se o „cirkulárnejší“ budoucnost. Partnerem akce je Swap Prague, z. s., podporuje ji Česká rozvojová agentura.

„Reuse den na UP je jednoduše esence cirkulární ekonomiky v praxi. Svět nepotřebuje, aby několik jednotlivců obětovalo všechno pro ochranu klimatu. Potřebuje, aby každý z nás udělal trošku. Proto chceme ukázat lidem jednoduché, ale účinné způsoby, jak žít udržitelněji a s menší zátěží pro životní prostředí,“ říká Eva Štibingerová, projektová manažerka Reuse federace.
 

Novinky můžete sledovat na facebookové události.
Nepotřebné věci na výměnu během swapu lze přinést jak přímo na akci, tak předem od 29. října na vrátnici Konviktu (Univerzitní 3), a to v uzavřených taškách nebo krabicích.



 
 

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)