Pátek 20. dubna 2018 byl pro vybrané učitelky a učitele přírodopisu a biologie z Olomouckého i Moravskoslezského kraje ve znamení praktické výuky a zkoumání – například izolace DNA z ovoce či pitvání drobných bezobratlých živočichů.
Katedra biologie Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci pro ně uspořádala jednodenní laboratorní workshop v rámci projektu OP VVV „Podpora společenství praxe jako nástroj rozvoje klíčových kompetencí“.
Cílem workshopu, jehož se zúčastnilo na dvacet učitelů a učitelek přírodopisu a biologie ze základních a středních škol dvou výše zmíněných krajů, bylo prakticky seznámit zúčastněné pedagogy a pedagožky s vybranými laboratorními úlohami jako s důležitým prvkem při rozvíjení kompetence k řešení problémů.
Náplní první části workshopu byly tři úlohy z oblasti molekulární biologie a genetiky – konkrétně izolace genomové DNA z buněk bukální (tvářové) sliznice, izolace DNA z ovoce v domácích podmínkách a také elektroforéza (rozdělení jednotlivých složek na základě jejich odlišné hybnosti ve stejnosměrném elektrickém poli) potravinářských barviv používaných při výrobě cukrovinek. Druhá část workshopu pak byla zaměřena na možnosti využití pitvy modelových druhů bezobratlých živočichů v podmínkách výuky na základních a středních školách.
Účastníci a účastnice velmi kladně hodnotili obsahovou náplň workshopu a kvitovali zejména využitelnost ve vlastní učitelské praxi. Za přínosné lze považovat rovněž vzájemné sdílení zkušeností s praktickou výukou přírodopisu a biologie v rámci společenství praxe. Vzhledem k velkému zájmu a četným žádostem účastníků bude obdobný workshop zaměřený na podporu badatelsky orientované výuky přírodopisu uspořádaný i v příštím roce.
RNDr. Martin Jáč, Ph.D., katedra biologie PdF UP