Na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého vznikl nový tematický web, jehož cílem je představit současným i budoucím pedagogům jednoduchou a srozumitelnou formou, co je umělá inteligence, jak funguje a jak ji lze využít nejen ve vzdělávání.
S aplikacemi, které využívají umělou inteligenci, pracujeme již desítky let. Umělá inteligence se využívá například v lékařství, v zemědělství, v bankovním sektoru, využívají ji i nejrůznější jazykové překladače. S prvky umělé inteligence pracují také internetové vyhledávače, sociální sítě, je využívána i v oblasti bezpečnosti. Chcete se o ní dozvědět více a nevíte, kde začít? Hledáte inspiraci? Navštivte nový tematický web, který studentům a pedagogům nedávno nabídla Pedagogická fakulta UP.
„Web vznikl především proto, aby současné i budoucí pedagogy seznámil s možnostmi, které jim nástroje využívající umělou inteligenci nabízejí. Již nyní umělá inteligence ovlivňuje celou řadu profesí. S vysokou pravděpodobností ovlivní i oblast vzdělávání a české školství jako celek, proto je nutné se na tyto změny připravit,“ řekl Kamil Kopecký, vedoucí projektu E-bezpečí a zároveň autor webu.
V současnosti jsou podle něj velmi populární především generativní modely umělé inteligence postavené na velkých jazykových modelech (LLM), k nimž patří takové nástroje jako Chat GPT, Bing Chat či Google Bard. A právě možnosti Chat GPT si uživatelé mohou vyzkoušet přímo na webu. Mohou si otestovat, jak na jejich dotazy bude umělá inteligence reagovat.
„Chat GPT (starší model GPT ve verzi 3.5-turbo) jsme pro demonstraci integrovali přímo do webu. Pro jeho vyzkoušení si tedy návštěvníci nemusejí zakládat žádné účty, vše si mohou vyzkoušet v anonymitě,“ upřesnil Kamil Kopecký. Podle něj již nyní mnoho uživatelů zkouší překonat etické mantinely, které jsou do této technologie integrovány, zkouší si i vygenerovat přípravu do vyučovací hodiny či recept na houbovou omáčku.
Nový tematický web, jenž má být dále aktualizován a rozšiřován, už dnes nabízí řadu zajímavých video přednášek, odborných i dalších popularizačních textů. Kromě pozitiv se věnuje i rizikům, jež se s umělou inteligencí spojují.
„Již nyní jsou nástroje využívající AI zneužívány například k podvádění. Pomocí AI si žáci dokážou během chvilky vygenerovat referáty, eseje, úvahy, dokážou si přeložit text, umělá inteligence jim umí i vypracovat slovní úlohu z matematiky. To vše je s pomocí AI snadné a velmi rychlé,“ doplnil autor nového webu. Zdůraznil přitom, že české školství a čeští učitelé se s těmito situacemi musejí vyrovnat, už mimo jiné proto, že umělá inteligence – přestože se neustále zdokonaluje a je čím dál víc přesnější – nemusí vždy sdělovat pravdivé a aktuální informace, občas si vymýšlí a takzvaně halucinuje.
Web najdete zde.