Dne 13. října se na katedře českého jazyka a literatury PdF UP v Olomouci konala již tradiční mezinárodní konference s názvem Metody a formy práce ve výuce mateřského jazyka, na které kromě českých odborníků každoročně prezentují své příspěvky také účastníci ze Slovenska, Slovinska či Polska. I letošní setkání poskytlo mnoho inspirujících témat pro diskuzi nad didaktickou problematikou mateřského jazyka.
O zahájení programu se postarala vedoucí katedry KČJL Pdf UP v Olomouci Jana Sladová. Po úvodním slovu již následovala první dopolední prezentace, ve které se Štěpánka Klumparová a Ondřej Hausenblas zaměřili na kvalitu učitelských výkonů studentů na pedagogických praxích. Úroveň čtenářských strategií patnáctiletých žáků v Moravskoslezském kraji na konci období základního vzdělávání je název příspěvku od Dany Vicherkové a Vlasty Řeřichové, které účastníkům představily realizovaný pedagogický výzkum. Poté Ivana Gejgušová referovala o tzv. scaffoldingu a jeho využití ve výuce mateřského jazyka. Dopolední program pak uzavřely Simona Pulkova, Alenka Valhova Lopertova a Melita Zemljakova Jontesova ze Slovinska svými příspěvky o pojetí praktického výcviku budoucích učitelů a moderních metodách v didaktice slovinského jazyka a literatury.
V odpoledním bloku se představily Lea Lehner s tématem Model multidisciplinárního spojení ve slovinském jazyce ve druhém cyklu základní školy, Jitka Zítková s příspěvkem Proměny cílů výuky literatury v historickém průhledu, Dana Kollárová ze Slovenska svoji prezentaci nazvala Rytmika ako prostriedok nadobúdania elementárnej gramotnosti. O využití slov přejatých z němčiny ve výuce pohovořil Marek Bohuš, Ondřej Hník zase nabídl zajímavé náměty k diskuzi o smyslu literárního vzdělávání. Následovaly příspěvky jako Umelecké dielo ako nositeľ kultúrnej pamäti v kontexte vyučovania (Maus: estetické prežívanie holokaustu) slovenské odbornice Hany Zeleňákové, Zlatica Jursová Zacharová referovala o tématu Porozumenie príbehov a naratívna kompetencia v slovenskom jazyku u rómskych detí a Lucia Vlkovičová přispěla prezentací s názvem Zaujať, naučiť, povzbudiť – práca so začlenenými žiakmi na hodinách SJL na 2. stupni ZŠ.
Následovalo pojednání o zkušenostech Markéty Králíčkové s principy Montessori pedagogiky, Kateřina Prokopová seznámila s poznatky o tvorbě současných učebních materiálů, téma Jsem čtvrťák a CTRL-C, CTRL-V už pro mě (naštěstí) neplatí pak představila Vladimíra Pastyříková. O své zkušenosti s pořádáním literární exkurze Hledání pokladu Svatého Xaveria se podělil učitel Jakub Hlávko. Odpolední program uzavřely doktorandky KČJL UP v Olomouci Veronika Mikšíková s tématem Literatura jakožto cesta k charakteru aneb knihy nás činí dobrými a Veronika Švecová s příspěvkem Genderová problematika v odborné literatuře a pedagogické praxi.
Příspěvky z konference budou publikovány v recenzovaném elektronickém časopise JAZYK – LITERATURA – KOMUNIKACE, připravovaném pracovníky katedry.
Všem zúčastněným děkujeme a těšíme se na další setkání v příštím roce.
Veronika Mikšíková, Veronika Švecová, katedra českého jazyka a literatury PdF UP