Hudební publicisté, analytici hudebních firem, rozhlasoví a televizní redaktoři, komentátoři, festivaloví dramaturgové i manažeři či producenti hudebních vydavatelství. To jsou profese, na které se lze připravit studiem na katedře muzikologie filozofické fakulty. Její Centrum pro studium populární hudby je v rámci České republiky první, které poptávce po těchto odbornících vychází vstříc.
„Máme zájem o studenty, kteří mají rádi populární hudbu, přesněji řečeno ty, kteří mají sklony o populární hudbě přemýšlet či ji kriticky zkoumat,“ řekl Jan Blüml z katedry muzikologie. K výčtu profesí, pro které katedra a její Centrum populární hudby studenty připravuje, připočetl i budoucí pedagogy a vědecké pracovníky.
„Centrum je inovativní zejména celostním pohledem na danou látku, hledá společné jmenovatele rozmanitých tradičních i moderních populárně hudebních forem na základě univerzálních principů – srovnejme třeba takovou kramářskou píseň a punk rock jako městský folklor svého druhu. A to je v kontextu současné české muzikologie přístup zcela výjimečný. Na ostatních českých vysokých školách se populární hudba totiž vyučuje pouze ojediněle, v podobě úzce zaměřených historických přehledů vybraných stylů a období,“ dodal.
Centrum pro studium populární hudby nabízí na katedře muzikologie přednášky, semináře, odborné praxe i rozmanité možnosti setkávání se zajímavými osobnostmi. Pořádány jsou i tematické konference. V souhrnu všech uvedených aktivit Centrum studenty systematickým způsobem uvádí do problematiky tradičních i moderních forem populární hudby. Důraz se přitom klade na styly a žánry, které se formovaly v průběhu dvacátého století, například jazz a rock. Stranou nestojí ani starší populární hudba evropského typu. Konkrétně ta, která se vyvíjela mimo vliv afroamerického folkloru, takzvaná salónní hudba 19. století nebo tradiční hudebně dramatické formy na pomezí muzikálu.
„Zvolenou koncepcí se snažíme reagovat na nejnovější světové trendy vědy a vzdělávání. Adeptům vytváříme zajímavé podmínky pro získání široké škály kompetencí. Jsme první institucí svého druhu, která vychází vstříc značné poptávce po profesích, jejichž prostřednictvím by se v budoucnu mohla zacelit mezera, která na poli českého výzkumu populární hudby vznikla v posledních dvaceti letech,“ dodal Jan Blüml.