Přednášky i praktické semináře zaměřené na muzikoterapii u osob s poruchami autistického spektra nabídla studentům pedagogické fakulty Karin Schumacher, profesorka Univerzity umění v Berlíně. Během dvoudenní návštěvy fakulty představila posluchačům různé aspekty muzikoterapeutické práce.
Studenti navazujícího magisterského oboru Muzikoterapie si mohli při setkání s Karin Schumacher nacvičit na modelových situacích různé diagnostické a intervenční postupy, v teoretické části zhlédli řadu videoukázek, které muzikoterapeutickou práci představily.
Během návštěvy se německá profesorka věnovala různým aspektům muzikoterapeutické práce. Část své návštěvy cílila i na praxi. „Cílem muzikoterapie je vytvořit interpersonální vztah za pomoci specifických charakteristik hudebních prostředků. Hudbou se můžeme beze slov dotknout a změnit emocionální stav pacientů. Specifické muzikoterapeutické intervence mohou pomoci těmto lidem opustit emocionální stav spojený s izolací,“ vysvětlila. Během setkání si pak studenti nacvičovali na modelových situacích různé diagnostické a intervenční postupy.„I přesto, že spolužáci s lidmi s poruchami autistického spektra ve své muzikoterapeutické praxi již pracují, z přednášek Karin Schumacher jsme si všichni odnesli nové vhledy, které nám propojily již nabyté znalosti do smysluplnějšího celku. Otevřely nám dveře k porozumění lidem, pro něž je oboustranné pochopení a kontakt s druhými největší životní zkouškou,“ řekla Zuzana Mrlíková, studentka Muzikoterapie na PdF. Ještě nedávno si práci s nimi vlastně ani neuměla představit, protože si myslela, že by se nedokázala spojit s jejich světem. „Pouhé dva dny výuky profesorky Karin Schumacher mi však naprosto obrátily mínění vzhůru nohama. Ujasnila jsem si, že všichni lidé mají stejné základní potřeby a že největší uspokojení nám přináší být ve vzájemném kontaktu s druhými, s nimi se smát i sdílet nesnáze. To vše dohromady nejlépe dokáže udělat život snesitelným i v situacích, kdy cesta ven není k nalezení. Dva dny s Karin Schumacher mi přinesly naprosto základní vhledy do lidskosti, a tím i pochopení zásadních obtíží poruch autistického spektra, které jsou často vnímány a léčeny spíše symptomaticky, s malou snahou o pochopení, odkud tyto příznaky pocházejí,“ doplnila studentka.
Karin Schumacher: "Hudba je emoce, která dostává tvar. Hudbou se můžeme beze slov dotknout a změnit emocionální stav pacientů."
Profesorka Karin Schumacher se narodila v rakouském Grazu. Muzikoterapii studovala ve Vídni, hudbu a taneční vzdělání v Salzburgu a po odchodu do Berlína pracovala na psychiatrické klinice a dalších zařízeních pro osoby s autismem a jejich rodiče. Na Univerzitě umění v Berlíně založila studium muzikoterapie, které do nedávné doby garantovala. Je autorkou jednoho z proslulých muzikoterapeutických přístupů, jenž je určen primárně dětem a mládeži s poruchami autistického spektra. Na základě téměř čtyřicetileté praxe dospěla k pozoruhodným výsledkům, které jsou pro osoby s těžkým stupněm deficitu v interpersonální interakci velmi příznivé. Od 90. let spolupracovala s francouzskou vývojovou psycholožkou Claudine Calvet, později i se svou žačkou Silke Reimer. Společně vytvořily mezinárodně známý muzikoterapeutický test, tzv. AQR škály.