Hned dva programy, díky kterým si mohou zaměstnanci Univerzity Palackého rozšířit své znalosti z oblasti well-beingu, připravilo pro zájemce oddělení dalšího vzdělávání a inovací ve výuce UP. Po úspěšných kurzech psychohygieny a efektivní komunikace nabízí nové kurzy zaměřené na osvojení dovednosti vedoucí k osobní pohodě jedince v prostředí vysokých škol.
Well-being nemá český ekvivalent, zjednodušeně řečeno jde o to „cítit se dobře“, a to jak po fyzické, tak i psychické stránce. Právě tato dovednost „být v pohodě“ je nezbytná pro dlouhodobé spokojené fungování v osobním i pracovním životě. „Téma duševního zdraví rezonuje v posledních letech ve společnosti výrazněji než kdy jindy, a to i v univerzitním prostředí. Člověk, který se cítí po všech stránkách dobře, zvládá mnohem lépe stresové situace i náročnější úkoly, se kterými se v práci setkává. Nejinak je tomu i u studentů. Vysokoškolské vzdělávání je pro ně náročné nejen v kognitivní, ale i v sociální a emocionální oblasti. O ekonomické stránce věci nemluvě. Mladého člověka, který se z nějakého důvodu cítí v nepohodě, mohou problémy ve výše uvedených oblastech dostihnout natolik, že pak studium nedokončí,“ vysvětluje Klára Tesaříková Čermáková, vedoucí oddělení dalšího vzdělávání a inovací ve výuce UP.
Již 27. dubna proběhne pro zaměstnance a doktorandy UP program Podpora well-beingu studentů jako nová pedagogická kompetence, v polovině května pak program Well-being ve vysokoškolském prostředí. Lektorkou obou programů je doktorka Jana Kočí, která se dlouhodobě věnuje vědě a výzkumu v oblasti akademického well-beingu a zdravého životního stylu. Oba programy se uskuteční formou interaktivního online setkání, což umožní zapojení většího množství účastníků.
Nabídka programů celoživotního vzdělávání, které se věnují posilování kompetencí v oblasti duševního zdraví, zejména pak psychohygieny, mindfullness, komunikačních dovedností a týmové spolupráce, je tak bohatší o další téma. Důraz na jeho zařazování do školských systémů různých stupňů klade ve svých strategických dokumentech i ministerstvo školství. „Tato témata jsou důležitá pro všechny účastníky vzdělávacího procesu na UP a budeme velmi rádi, pokud se zapojí i ostatní zaměstnanci, kteří se sice bezprostředně výuky neúčastní, nicméně jsou se studenty a vyučujícími v úzkém kontaktu a získané znalosti se jim mohou hodit v jejich každodenní práci,“ dodává Klára Tesaříková Čermáková.
Aktuální nabídku programů CŽV, na které se můžete přihlašovat, najdete zde.