Podněcovat k diskuzi a inovaci na pedagogických fakultách. To jsou jedny z hlavních cílů nezávislé celorepublikové studentské iniciativy Otevřeno, která druhým rokem organizuje Noc vzdělávání. V prostorách pedagogických fakult nabídne 4. dubna přednášky, workshopy a debaty, zaměřené na učitelskou přípravu a vzdělávání.
Olomoucký program začne v 18 hodin. Úvodní přednášku pronese Jan Tvrdoň z projektu Demagog.cz, který bude hovořit na téma Mediální výchova pro učitele aneb Jak myslet kriticky. V rámci besedy chtějí organizátoři ukázat, jak by se měl budoucí pedagog orientovat v mediálním prostředí. „Podle nedávného výzkumu Člověka v tísni učitelé neví, jak mediální výchovu vyučovat. A to i navzdory tomu, že je do Rámcového vzdělávacího programu implementována téměř deset let. Chtěli bychom tento stav změnit alespoň u budoucích pedagogů,“ řekl Vojtěch Kuldan, předseda olomoucké pobočky Otevřeno.
Během večera přijede diskutovat také Andrea Vedralová, lektorka a metodička, která má bohaté zkušenosti s řízením a externí podporou různých škol. Ta představí inovativní koncept Škola Můj Projekt. Na téma Učitel jako mluvní vzor bude na olomoucké Noci vzdělávání hovořit i Pavlína Kuldanová. Programem Jak na aktivní učení aneb Environmentální výchova jako cesta se na akci bude podílet také ekologické centrum Sluňákov, dále projekt E-bezpečí, ARPOK, Zahraniční oddělení PdF UP i Studentské kariérní a poradenské centrum UP, které zájemcům nabídne možnost vyzkoušet si pracovní pohovor nanečisto.
„Noc vzdělávání by měla být událostí, která zvedne povědomí o důležitých oblastech školství. Chceme propojovat odborníky, budoucí pedagogy, učitele i veřejnost a nabízet jim společnou platformu, kde si mohou vyměňovat názory a nacházet nové podněty a inspiraci. Zároveň chceme studentům různých oborů zprostředkovat přednášky ostatních učitelů z jejich fakulty, se kterými by se třeba v rámci svých hodin nesetkali,“ dodala tisková mluvčí Otevřena Veronika Svrčinová.
Celostátní studentská iniciativa Otevřeno vznikla symbolicky na Den učitelů v roce 2016. Po vzoru reformátora Martina Luthera přibili v tento den její členové na dveře pedagogických fakult v Praze, Brně, Olomouci a Ústí nad Labem transparent s 21 tezemi pro vzdělávání v 21. století. Teze akcentují poslání zvyšovat kvalitu pedagogických oborů tak, aby co nejlépe připravovali studenty pro pedagogickou profesi. Mimo jiné žádají víc praxe, smysluplný obsah učiva a učení v souvislostech. Nyní se organizace rozšířila již na sedm pedagogických fakult v republice.
Více ZDE.