PdF pokřtila karty Listopad 1989 – 7 klíčových momentů sametové revoluce

Edukativní karty s názvem Listopad 1989 – 7 klíčových momentů sametové revoluce byly pokřtěny v aule PdF UP.
Fotogalerie: Milada Hronová
Středa 13. listopad 2019, 7:31 – Text: Milada Hronová

Do oslav třicetiletého výročí listopadových událostí v roce 1989 se pedagogická fakulta zapojila projektem s výukovým přesahem. V aule byly pokřtěny edukativní karty s názvem Listopad 1989 – 7 klíčových momentů sametové revoluce, které mají přiblížit mladým lidem naši nedávnou historii a povzbudit je k občanské aktivitě v duchu známého hesla Kdo, když ne my, kdy, když ne teď!

Soubor vyšel v nákladu 4 tisíce kusů, je dostupný i v elektronické podobě a vznikl ve spolupráci historiků, pedagogů a výtvarníků. Křtu se dočkal v aule pedagogické fakulty.

„Náš příspěvek k oslavám výročí je zároveň i originální intervencí do pedagogické praxe v duchu konceptu Učitel21. Úmyslně pracujeme s efektem kontrastu listopadových událostí 1989 a jejich normalizačními ´alternativami´. Studentům UP i žákům ve školách chceme připomenout nejen sametovou revoluci, ale i povahu totalitního režimu. Naší ambicí je poukázat i na důležitost aktivity občanů a motivovat mladé lidi k tomu, aby přemýšleli a angažovali se ve věcech veřejných,“ řekla Petra Šobáňová, jedna z členek autorského kolektivu a zároveň proděkanka pedagogické fakulty.

Karty ilustroval Matěj Komínek, student katedry výtvarné výchovy PdF, který při jejich tvorbě uplatnil nejen talent, ale i svou druhou studijní specializaci, a to historii. Grafické řešení celého cyklu je dílem designera a zároveň doktoranda katedry výtvarné výchovy Robina Michenky. K nové edukační pomůcce přispěl i člen katedry historie FF Pavel Kreisinger, který ve své přednášce uvedl sedm klíčových událostí do souvislostí.  

Na vzniku komiksových karet se podílela také Háta Kreisinger Komňacká, překladatelka a spisovatelka, která v aule fakulty vysvětlila jejich koncepci. „Naše karty jsou postavené na jakési dvojí realitě, diskuzi o tom, jak by to mohlo být, kdyby lidé neměli dost odvahy, síly, kdyby neriskovali, kdyby za tím vším nestálo tolik úsilí. Mají tedy dvě strany. Jedna odráží reálné události, druhá strana je alternativní, normalizační, která nám naznačuje, jak by to mohlo vypadat, kdybychom štěstí neměli a kdyby se všechno to úsilí nezúročilo,“ uvedla.   

Příspěvek pedagogické fakulty k oslavám výročí listopadových událostí 1989 je určen primárně studentům, ale i učitelům a jejich žákům. Edukativní karty lze stáhnout ZDE. 

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)