Na využívání mobilních a webových nástrojů i dalších prostředků informačních a komunikačních technologií při tvorbě vlastních výukových a osvětových aktivit zaměřených na změnu klimatu je zaměřen mezinárodní projekt EduChange 2.0, který na roky 2020 až 2023 pro studenty nejenom pedagogických oborů připravila katedra rozvojových a environmentálních studií přírodovědecké fakulty. Součástí projektu jsou i každoroční exkurze. Letos skupina studentů ze čtyř zemí zamířila do Pevnosti Poznání.
Podle Jiřího Chovanečka z katedry rozvojových studií a enviromentálních studií chtějí studenti pedagogických oborů při výuce zaměřené na problematiku změny klimatu využívat mobilní aplikace a webové nástroje či například geografické informační systémy, aby výuku zaměřenou na toto důležité téma co nejvíce zefektivnili a zatraktivnili. „Náš projekt EduChange 2.0 se tedy primárně zaměřuje na práci s nástroji, které podporují aktivní občanství prostřednictvím inovativních geoparticipativních metod pro řešení environmentálních problémů," uvedl.
Do projektu se zapojili také odborníci z univerzit na Maltě, v Utrechtu a Trondheimu a z finského start-upu Seppo, který vytváří nový druh pedagogických aplikací kombinující sociální učení a všestranné způsoby využití mobilních technologií. „Pomocí tohoto projektu se snažíme rozvíjet schopnosti a dovednosti v oblasti vytváření geoparticipativních mapovacích platforem a využívání mobilních aplikací a her," podotkl Jiří Chovaneček.
První aktivitou ročního cyklu EduChange 2.0 byla mezinárodní exkurze. V Pevnosti Poznání se jí zúčastnilo 19 studentů, kteří se kromě přednášek a workshopů zaměřili také na vývoj vlastních her a vzdělávacích aktivit. Exkurzi si pochvaloval Matthew Grech z maltské univerzity. „Tento kurz je skvělý způsob, jak hlouběji pochopit význam vzdělávání v oblasti změny klimatu prostřednictvím společného porozumění a lidskosti druhých. Ať už pocházíme z Norska, Nizozemska, České republiky nebo Malty, ať už mluvíme jakýmikoli jazyky, máme jakýkoli původ a prožili jsme jakékoli zkušenosti. Je to něco, co nás všechny spojuje."
Změna klimatu způsobená člověkem je podle Jiřího Chovanečka v posledních letech stále zřetelnější. „Jsme svědky požárů buše v Austrálii, zvyšující se teploty oceánů i tání mořského ledu na severním pólu. Průzkumy provedené mezi středoškoláky v Amsterdamu sice ukázaly, že většina mladých lidí je nyní přesvědčena, že ke změně klimatu skutečně dochází a že ji způsobuje člověk. Názory mladých lidí na závažnost dopadů změny klimatu se však značně liší a mnozí si myslí, že změna klimatu je spíše problémem jiných míst a vzdálené budoucnosti," upozornil.