Na potenciál využití sportu pro mír a sociální a kulturní rozvoj upozorňuje tříletý Erasmus+ projekt Global Sport for Development and Peace Knowledge Collaborative (zkráceně GloKnoCo), který spěje ke svému vrcholu. V Bruselu, kde se ve druhé půli května uskuteční závěrečná konference, zapojení studenti navštíví organizace, které se na sport pro rozvoj zaměřují, a představí výsledky své práce.
Na projektu spolupracuje Univerzita Palackého s britskou University of Brighton a německou Paderborn University. Řada plánovaných aktivit a setkání se kvůli epidemii covidu-19 uskutečnila v online formě, letošní jarní školu, kterou připravila německá univerzita, si ale studenti mohli užít naživo.
„Šlo o sérii workshopů a seminářů, kde si mohli vyzkoušet řadu praktických aktivit, například i různé sporty pro osoby s postižením, jako je volejbal sedících, basketbal na vozíku nebo goalball. Zároveň se blíže seznamovali s tématem sportu pro rozvoj a s tím, k čemu se využívá teorie změny, která vysvětluje a graficky popisuje, k čemu mohou aktivity určité organizace vést. Pro příklad: to, že organizace pořádá fotbalové turnaje pro děti, může vést k tomu, že se děti naučí spolu žít, navážou nějaké vztahy, stejně tak se poznají jejich rodiče a může to vést ke zlepšení komunikace v komunitě. Toto je důležité pro ty samotné organizace z hlediska evaluace, ale také pro jejich podporovatele, které zajímá, kam chce organizace směřovat,“ přiblížila Simona Šafaříková z katedry rozvojových a environmentálních studií PřF UP.
Na teorii změny u konkrétní sportovně-rozvojové organizace následně studenti rozdělení do mezinárodních skupinek začali pracovat. Výsledek ve formě posteru budou prezentovat během výjezdu do Bruselu. „Kromě praktického vhledu do oblasti sportu pro rozvoj tak získávají i řadu dalších zkušeností, jako je práce v mezinárodním týmu se členy v podstatě z celého světa a komunikace v angličtině, sami si musejí práci organizovat. Zároveň se dostanou na akce, kde budou mít možnost prezentovat své před odborníky a zástupci neziskové sféry a případně reagovat na jejich dotazy,“ doplnil hlavní řešitel projektu Arnošt Svoboda z katedry společenských věd v kinantropologii FTK UP.
Jeho slova potvrzují i olomoučtí studenti, kteří se jarní školy v Paderbornu zúčastnili. Ve zpětné vazbě mimo jiné uvedli, že šlo o setkání s inspirativními lidmi, které jim otevřelo nový pohled na sport a fyzickou aktivitu. A někteří si podle reakcí nyní více věří při komunikaci a spolupráci s dalšími lidmi.
Nadcházející konference v Bruselu, na které vystoupí odborníci z univerzit z Jihoafrické republiky, Kanady či Skotska, je podle původního plánu projektu jeho závěrečnou událostí. „Požádali jsme ovšem o prodloužení projektu do listopadu s tím, že bychom studenty rádi vzali na exkurzi do Brightonu, která se nemohla uskutečnit kvůli protiepidemickým opatřením a v online podobě by neměla smysl,“ uvedl Arnošt Svoboda s tím, že online ale projektu nijak zvlášť neuškodil.
„Bylo to jiné, než jsme plánovali. Ale studenti, kteří se do projektu zapojili, ukázali, že je toto téma opravdu zajímá, a i online akcí se účastnili. Jen jsme například plánované aktivity intenzivního výukového týdne rozložili do série online událostí, také dvě konference projektu proběhly v online formě. Mělo to i svá pozitiva, my i studenti jsme se naučili spoustu nového a například na konference se mohli přihlásit zájemci ze všech kontinentů, kteří by prezenčně třeba nepřijeli,“ dodal.
S blížícím se koncem projektu GloKnoCo se jeho řešitelé také baví o pokračování spolupráce. Návazný projekt by měl zapojit více neziskových organizací a soustředit se více na profesní uplatnění studentů.
Další informace o projektu jsou k dispozici zde.