Skladby pro fortepiano Tomáše Hanzlíka zazní i v Komorním sále Konviktu

Martin Smutný.
Foto: Jiří Berčík
Sobota 18. březen 2023, 8:00 – Text: Milada Křížková Hronová

Souborné provedení skladeb pro fortepiano, klavír používaný v 18. a 19. století, uvede muzikolog a skladatel Tomáš Hanzlík z katedry hudební výchovy Pedagogické fakulty UP také v Komorním sále Uměleckého centra Univerzity Palackého. Hudební program se stejnojmenným názvem nabídne 26. března desítku skladeb.

Název programu Fortepiano odkazuje na historickou podobu klavíru z několika důvodů. Postmoderní hudba Tomáše Hanzlíka je minulostí výrazně inspirovaná a v různých etapách jeho tvorby by se dala charakterizovat jako racionalistický neoklasicismus, neoromantický sentimentalismus a neobarokní minimalismus.

Hudební večer se nabídne na dvou místech. Ještě před Komorním sálem v Uměleckém centru UP jej zájemce může navštívit 24. března ve vyškovském Světě klavírů.

„Srdečně zvu na oba koncerty. Vyškovský Svět klavírů je jednou z největších soukromých sbírek historických klavírů z 18. až 20. století v hratelném stavu ve střední Evropě, Komorní sál UC UP je zkušebnou pořádajícího spolku Ensemble Damian při katedře hudební výchovy PdF UP, který v jezuitském konviktu zároveň sídlí. I když shodný program nabídneme na dvou místech, zazní pokaždé jinak,“ řekl Tomáš Hanzlík z katedry hudební výchovy PdF UP s tím, že oba večery spojí domácká atmosféra.  

Jestliže ve Vyškově budou jednotlivé skladby pro klávesové nástroje provedeny na různých historických klavírech, interpretace druhého koncertu, který se uskuteční v Komorním sále Uměleckého centra UP, využije podle něj moderní křídlo, alternativně také cembalo a varhanní pozitiv.

Chronologicky provede Hanzlíkovy skladby klavírista Martin Smutný, který se věnuje i hře na cembalo a varhanní pozitiv. V úvodní sonátě pro klavír a cembalo a případném přídavku se k němu připojí na druhý klavír ještě Kateřina Ochmanová, laureátka řady ocenění a zároveň zakládající členka souboru Quasi Trio, které má za sebou studia v Paříži, Vídni a Praze. V programu obou koncertů zazní Sonáta pro cembalo a klavír, Lamento za Carla Philippa Emanuela Bacha, cyklus preludií a fug doplněný příležitostnými hudebními capriccii a další.

Vzhledem ke kapacitě obou sálů je organizací koncertu doporučena předchozí rezervace. Pro koncert ve Světě klavírů (Žižkova 13, Vyškov) lze vstupenku rezervovat na adrese svetklaviru@centrum.cz, pro koncert v Komorním sále UC UP (Univerzitní 3, Olomouc) tak lze učinit na adrese info@ensembledamian.cz.

Mgr. Tomáš Hanzlík, Ph.D., z katedry hudební výchovy PdF UP je hudební skladatel a muzikolog, zároveň zakladatel festivalů Baroko, Opera Schrattenbach a Olomoucké barokní slavnosti. Je uměleckým vedoucím Ensemble Damian a zároveň impresáriem kočovného divadla Theatrum Schrattenbach. Byl i uměleckým vedoucím Dětské opery Olomouc při SGO, pro kterou napsal řadu původních titulů. Vedle pedagogické činnosti se věnuje kritickým edicím staré české hudby. S Ensemble Damian uvádí vedle staré hudby a vlastních děl také soudobé autory převážně minimalistického stylového okruhu. Účinkoval na festivalech Maraton soudobé hudby Praha, Forfest Kroměříž, Janáčkův Máj Ostrava, Janáčkovy Hukvaldy, Bezručova Opava, Letní barokní scéna Chrudim, Mezinárodní festival Petra Dvorského v Jaroměřících nad Rokytnou či Theatrum Kuks. Se souborem prezentoval ČR netradičními operami také na turné v Pobaltí, Německu a Itálii.

V projektu Národního divadla v Praze Bušení do železné opony premiéroval v roce 2004 operu Yta innocens (Nevinná Yta). Po jejím úspěchu získal pozvání k dalšímu vystoupení v rámci téhož projektu (V. Zouhar: Coronide, Zouhar-Hanzlík: Torso; 2004) a objednávku na celovečerní operu pro Národní divadlo. Nejprve rozšířil operu Yta innocens do celovečerního formátu, ale nakonec se rozhodl pro nové zhudebnění anonymního textu Lacrimae Alexandri Magni (Slzy Alexandra Velikého – premiéra 25. ledna 2007). V letech 2009–2010 vytvořil a premiéroval rozsáhlé hudební drama Labyrint vášně. V roce 2011 uvedlo Národní divadlo v Brně ve světové premiéře jeho operu La Dafne (společně s V. Zouharem). Volná rekonstrukce nedochované Monteverdiho Ariadny (společně s V. Zouharem) získala na festivalu Opera 2020 cenu za divácky nejúspěšnější inscenaci.

Svůj vlastní skladatelský styl označuje Tomáš Hanzlík jako neobarokní minimalismus, charakteristický zacyklením historizujících harmonických a melodických fragmentů. Výrazně se i podílí na vizuální stránce produkcí Ensemble Damian, a to jak po stránce pohybové (rétorická barokní gestika), tak výtvarné (návrhy a výroba dekorací a rekvizit z papírmaše) ve spolupráci s kostýmní výtvarnicí Vendulou Johnovou.

Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)