„Lidská bytost může být pojata ze tří oblastí – jako tělo, emoce a rozum. Díky plastickému pohybu můžeme tyto části propojit,“ uvádí divadelní metodu Jevgenij Venin, choreograf moskevského souboru Teatrplastichesky. Se svým souborem přijel do České republiky s novým představením Variations of Static, které v průběhu uplynulého týdne odehrál ve více než pěti městech, včetně Prahy, Brna a Olomouce.
Kromě představení se ve čtvrtek v Olomouci věnoval také studentům dramaterapie na Pedagogické fakultě Univerzity Palackého, pro které připravil krátký workshop plastického divadla. Tento divadelní přístup často nepracuje s konkrétním příběhem, je abstraktní. Divákovi tak dovoluje představení prožívat svým způsobem.
„Zaměřili jsme se na to, jak tuto unikátní metodu využít pro podporu klientů a také samotných terapeutů v rámci jejich profese, tedy práce s lidmi s handicapem,“ popsal workshop Martin Dominik Polínek z Ústavu speciálněpedagogických studií, který měl akci na starosti. „Studenti se mohou s touto metodou setkat také v inkluzivním divadle ModroDiv, které je spolupořadatelem této akce a jako jediné v republice využívá plastického pohybu v práci s klienty“, dodává Polínek.
Jevgenij Venin již v Česku působil, a to dokonce na nové scéně Národního divadla, kde v roli choreografa pracoval na představení Oblaka v režii krymské režisérky Lary Garri. Předminulý rok také se souborem Teatrplastichesky v olomouckém Divadle Hudby představil dílo s názvem „Proč jsou květy krásné?“ na motivy hudby českého skladatele Jaroslava Ejali Málka.
Dominik Lipovský, student žurnalistiky FF UP