Mezi uměleckými proudy druhé poloviny 20. století má své nezastupitelné místo hnutí Fluxus. Na scéně se objevilo počátkem šedesátých let a přišlo s řadou nových, revolučních konceptů, proměňujících tradiční charakter uměleckého díla a způsob jeho distribuce. Hnutí mělo mezinárodní povahu: zahrnovalo hustou síť umělců, kteří se na jeho aktivitách buď přímo podíleli, anebo je pozorně sledovali a čerpali z nich ve vlastní tvorbě. To byl i případ Jiřího Valocha, brněnského umělce, teoretika a kurátora, narozeného v roce 1946.
Přestože se Valoch nikdy nestal oficiálním členem Fluxu, byl s jeho příslušníky v úzkém kontaktu. S mnohými z nich udržoval intenzivní korespondenci a přímo se účastnil mailartových projektů organizovaných protagonisty širšího okruhu Fluxu nebo umělci jím inspirovanými. Tato zkušenost se promítla do všech jeho aktivit: do vlastní umělecké tvorby, kurátorské a kritické činnosti a do jeho umělecké sbírky a archivu. V roce 2002 Valoch daroval velké množství děl Národní galerii v Praze. Druhou část jeho kolekce získala Moravská galerie v Brně, kde se v roce 2015 stala základem expozice Art Is Here: Nové umění po roce 1945. Moravské galerii Valoch velkoryse věnoval i obsáhlý archiv zahrnující korespondenci, publikace, dokumentační a další materiály nejen k jeho vlastní činnosti, ale i k aktivitám dalších domácích a zahraničních tvůrců.
Studenti katedry dějin umění FF UP připravili pro Moravskou galerii v Brně výstavu Fluxus Etc. (ze sbírky Jiřího Valocha), doprovázenou stejnojmennou publikací. Instalace i kniha představují, až na jednu výjimku, výběr prací z Valochovy sbírky a z jeho archivu v Moravské galerii. Jde o díla, která buď vytvořili umělci Fluxu, nebo která mají k aktivitám hnutí úzký vztah – k těm řadíme i práce Jiřího Valocha. Pozornost je věnována stručné historii a přiblížení hlavních cílů Fluxu, dále tzv. Fluxboxům a Fluxkitům a produkci nakladatelství Hundertmark, v němž vyšel mimo jiné speciální box Hommage à Valoch, který je prezentován ze soukromé sbírky. Výstava i publikace zpřístupňují také vlastní Valochovu tvorbu, respektive její část, která s Fluxem nejsilněji rezonuje. Poslední část je zaměřena na Milana Knížáka, nejvýznamnějšího českého představitele hnutí, se kterým Jiřího Valocha pojí celoživotní přátelství.
Doc.Tomáš Winter, katedra dějin umění FF UP