Teologická fakulta zve na konferenci Duchovní doprovázení – charisma vyplývající ze křtu

Sobota 23. září 2023, 15:07 – Text: P. Mgr. Lukáš Jambor a Lenka Peřinová

Rozvoj a kultivace křestního charizmatu duchovního doprovázení v současné praxi, duchovní doprovázení v době témat o zneužívání, spolupráce kněží a manželských párů při doprovázení manželů v oblasti manželské čistoty a odpovědného rodičovství či duchovní rozlišování v katechezích papeže Františka – to jsou některá z témat odborné konference, která se uskuteční 10. října 2023 od 10 hodin v aule CMTF UP v Univerzitní ulici. Zazní také čtený příspěvek pražského arcibiskupa Mons. Jana Graubnera: Kněz – duchovní vůdce.

„V době „změny epochy“, jak definuje současnost papež František, roste význam duchovního vedení. Úkol a zodpovědnost druhé doprovázet pak není pouze doménou duchovních. Papež hovoří o duchovním doprovázení jako o „charismatu ze křtu“, a právě ono se stane leitmotivem naší konference,“ uvedl P. Mgr. Jambor z Katedry pastorální a spirituální teologie CMTF UP, která konferenci pořádá.

Program je určen kněžím, jáhnům, řeholníkům, manželským párům a dalším věřícím, kteří jsou zapojení do duchovního doprovázení nebo které toto téma zajímá.

Na konferenci je možné se hlásit na emailu radmila.bartonova@upol.cz do pondělí 2. října 2023. Zájemci si mohou na uvedené adrese také objednat oběd v budově kněžského semináře.

Anotace příspěvků

Rozvoj a kultivace křestního charizmatu duchovního doprovázení v současné praxi

P. Mgr. Jindřich Kotvrda, PsL., PD, MTh.

Vývoj duchovního doprovázení se dá vyjádřit pomocí 6 modelů duchovního doprovázení v dějinách (Janet Ruffing). Současná podoba duchovního doprovázení se utváří po 2. vatikánském koncilu, ale zároveň v sobě nese i prvky předchozího post-tridentského modelu udělovaného v rámci svátostí smíření. Současné duchovní doprovázení čerpá především z modelu pouštního a ignaciánského, je však informováno i rozvojem humanitních věd. Vyznačuje se nasloucháním a ne-direktivitou doprovázejících kněží, řeholníků a laiků. Charizma k této službě není něco předem daného vybraným jedincům. Člověk po něm může v modlitbě toužit, a zároveň v sobě objevovat, praktickým výcvikem rozvíjet a skrze kontemplativní supervizi dále kultivovat. Supervize mimo jiné pomáhá předcházet duchovní i jiné zneužívání v rámci této služby. O podporu duchovních průvodců se snaží sdružení duchovních průvodců (Spiritual Directors International či Spiritual Directors Europe apod.).


Kněz – duchovní vůdce (čtený příspěvek)

Mons. Jan Graubner, arcibiskup pražský

V širším slova smyslu vede kněz svěřené společenství jako jeho duchovní otec kázáním, katechezí a různými pastoračními programy. V užším smyslu duchovně doprovází jednotlivce, kteří o to požádají, na jejich cestě duchovního zrání a poznávání Boží vůle. Pokusíme se formulovat nutné předpoklady na obou stranách tohoto vztahu.


Nepomáhať ryži rásť. Teocentrizmus a trinitárnosť duchovného doprevádzania

doc. RNDr. Mgr. Reginald Adrián Slavkovský OP, PhD.

Podobenstvo staročínskeho mudrca Majstra Menga o mužovi, ktorý pomáhal ryži rásť, bude východiskom reflexie o dôležitých aspektoch duchovného doprevádzania. Skúsenosti z duchovných cvičení formou lectio divina a tiež zo seminárov tvorby spoločenstva pomáhajú hlbšie si uvedomiť, že doprevádzaného nevedie človek, ale jemne v ňom koná Boh prostredníctvom Božieho slova, spoločenstva, životných okolností. Teocentrizmus duchovného doprevádzania znamená, že v ňom ide predovšetkým o vzťah k Bohu v Trojici – konkrétne doprevádzaného vzťah k Bohu, doprevádzajúceho vzťah k Bohu a tiež Boh má byť v centre ich spoločných duchovných stretnutí. Zdieľaná komunikácia nemá len úzko morálne zameranie, jej cieľom je scitlivenie vnímania Božieho pôsobenia u oboch účastníkov doprevádzania. Prekážkou a výzvou v tomto procese je naše na seba zamerané ego. To je jeden z aspektov úvodného podobenstva o ryži. Cieľom príspevku je na základe teologickej reflexie duchovného doprevádzania ukázať cesty rozvoja citlivosti voči Božiemu konaniu a prekonávaním nástrah ega.


Duchovní doprovázení v době témat o zneužívání

P. doc. Dr. Michal Altrichter, Th.D.

Příspěvek odpovídá analýze profesionálních teologů, kteří se tématem zneužívání a fenoménem křesťanské spirituality, duchovního doprovázení, souvisle zaobírají. Jde o vyhodnocení jejich postojů a doporučení v pohledu na kontext naší místní církve. Hlubším půdorysem zůstává teologie z Boží strany, totiž svátostná dimenze křtu, který se snažíme slovy papeže Benedikta XVI. pomocí duchovního doprovázení celoživotně realizovat, rozvíjet a dovršovat.


Duchovní doprovázení manželů – provázaná cesta osobního vnitřního růstu a růstu vzájemných vztahů

ThLic. Michal Umlauf, Ph.D.

Papež František vnímá jako jeden ze zásadních úkolů pastorace manželů hlubší propojení jejich konkrétního života s růstem ve víře (AL 206-207). Významným cílem doprovázení je tudíž postupný růst vzájemného vztahu manželů i jejich duchovní růst. Příspěvek se v této souvislosti zaměří na otázky: Jak by měl vypadat takový "manželský katechumenát"? Je komunita církve (farnosti) připravena na takový úkol? Je možné uplatnit princip subsidiarity i na duchovní doprovázení a klást tak primární odpovědnost na samotné partnery? Jak propojit duchovní rozlišování a nutně kritické doprovázení?


Spolupráce kněží a manželských párů při doprovázení manželů v oblasti manželské čistoty a odpovědného rodičovství

P. Karel Skočovský, Ph.D.

Ctnost manželské čistoty patří k opomíjeným tématům pastoračního doprovázení. Podle sv. Jana Pavla II. však hraje klíčovou roli jak v rámci manželské spirituality, tak i v poslání manželů k odpovědnému rodičovství. Příspěvek představuje pastorační přístup založený na hlásání pravdy o manželské lásce, praktické pomoci, pastoračním milosrdenství, osobním svědectví manželů a spolupráci mezi knězem a manželskými páry, a to na konkrétním příkladu laického hnutí Liga pár páru.


Duchovní vedení a vedení Duchem

P. Mgr. Lukáš Jambor

Základním vzorem duchovního vůdce či doprovázejícího je Ježíš Kristus. On sám „vedený Duchem“ vede apoštoly k přijetí Ducha, k Božímu synovství a k hlásání evangelia v síle Ducha svatého. „Ti, kdo se dají vést Duchem Božím, jsou synové Boží“ (Řím 8,14). Příspěvek si pokládá otázky po biblickém základu duchovního doprovázení a nabídne pohled na vzájemný vztah působení Ducha ke křtu a ze křtu.


Duchovní rozlišování v katechezích papeže Františka

ThLic. Michal Štverák

V duchovním doprovázení se dotýká ten, který jde za Ježíšem, spolu s tím, který ho na cestě doprovází, Tajemství. O cestě, kterou se má člověk vydat, často nic netuší nebo jen velmi málo. V současné době pozorujeme velký vzmach hluboké individuální zbožnosti, která se vzdaluje jejím tradičním formám. Jako nezbytná se ukazuje nutnost pravdivého duchovního rozlišování, které poctivě provádí společně doprovázející i doprovázený. Článek chce popsat, jak k tomuto tématu přistupuje papež František v katechezích o duchovním rozlišování, které pronášel při generálních audiencích během druhé poloviny roku 2022.


Zpět

Nastavení cookies a ochrany soukromí

Na našich webových stránkách používáme soubory cookies a případné další síťové identifikátory, které mohou obsahovat osobní údaje (např. jak procházíte naše stránky). My a někteří poskytovatelé námi využívaných služeb, máme k těmto údajům ve Vašem zařízení přístup nebo je ukládáme. Tyto údaje nám pomáhají provozovat a zlepšovat naše služby. Pro některé účely zpracování takto získaných údajů je vyžadován Váš souhlas. Svůj souhlas můžete kdykoliv změnit nebo odvolat (odkaz najdete v patě stránek).

(Technické cookies nezbytné pro fungování stránek. Neobsahují žádné identifikační údaje.)
(Slouží ke statistickým účelům - měření a analýze návštěvnosti. Sbírají pouze anonymní data.)
(Jsou určeny pro propagační účely, měření úspěšnosti propagačních kampaní apod.)