Možnostem využití sportu a pohybových aktivit pro další sociální a kulturní rozvoj se věnuje intenzivní týdenní kurz, který v těchto dnech na fakultě tělesné kultury absolvují čtyři desítky studentů ze tří evropských univerzit. Lektory jim jsou odborníci z Univerzity Palackého, ale také z Brazílie či Nového Zélandu.
Kurz je součástí tříletého projektu Erasmus+ Global Sport for Development and Peace Knowledge Collaborative, zkráceně GloKnoCo, jehož hlavním řešitelem je fakulta tělesné kultury společně s katedrou rozvojových a environmentálních studií přírodovědecké fakulty. Partnery projektu jsou britská University of Brighton a německá Paderborn University a také několik organizací působících v oblasti sportu pro rozvoj. Cílem je podpora a inovace výuky v oblasti sportovních a rozvojových studií, ale také navázání a prohloubení mezinárodních kontaktů a přiblížení akademického světa praxi.
„Studentům ze zapojených univerzit chceme během kurzu představit sport pro rozvoj v teoretické i praktické rovině. Proto tu také máme nejen lektory z vysokých škol, ale také zástupce neziskových organizací, které působí v terénu a realizují své aktivity v Jižní Americe, Africe nebo v Asii. Studenti se seznámí s tím, že sport není jen fyzická aktivita, ale že má sociální a kulturní přesahy a co to sport pro rozvoj vůbec je. Zároveň se podíváme na to, jak v této oblasti připravovat projekty. Výstupem budou vlastní návrhy projektů zaměřených na konkrétní problémy. Ty si představíme na závěrečném sympoziu v Berlíně, které na kurz naváže v květnu,“ uvedl Arnošt Svoboda z katedry společenských věd v kinantropologii FTK.
Rolí lektorů se v Olomouci vedle vyučujících z Univerzity Palackého zhostí například Billy Graeff z brazilské Universidade Federal do Rio Grande, který se soustředí na sportovní megaakce a jejich dopad na země tak zvaného třetího světa, nebo sociolog věnující se oblasti extrémních sportů Robert Rinehart z novozélandské University of Waikato. Další kurzy se v následujících dvou letech uskuteční na půdě univerzit v Brightonu a Paderbornu. Kromě kurzů je součástí projektu i výzkumná část, při které budou řešitelé zjišťovat, jakým způsobem se na školách přistupuje k výuce předmětů zaměřených na sport pro rozvoj.
Projekt GloKnoCo je výsledkem dřívějšího setkání lektorů na jednom z mezinárodních týdnů International Teaching Week, které se na fakultě tělesné kultury konají vždy jednou za semestr. „Spojoval nás zájem o oblast sportu pro rozvoj, tak jsme si řekli, co zkusit něco vymyslet. Na tomto místě bych chtěl vyzdvihnout kolegyni Simonu Šafaříkovou z katedry rozvojových a environmentálních studií, která je hlavním zdrojem energie a má díky svým aktivitám spoustu kontaktů,“ dodal Arnošt Svoboda.
Další informace o projektu jsou k dispozici ZDE.